Revista Art-emis
Boeing Phantom Ray - Avion de luptă fără pilot PDF Imprimare Email
Ion Maldarescu   
Marţi, 22 Mai 2012 22:38
Boeing Phantom RayApetitul pentru drone al specialiştilor militari este explicabil. Nu departe de scenariile filmelor S.F. gen „Teminator", războaiele viitorului vor fi purtate şi controlate din birourile confortabile ale puternicilor lumii. Conform unui studiu al Center for Strategic and Budgetary Assessments (C.S.B.A.) din 2008, limita de rezistenţă a unui echipaj uman de luptă poate acoperi cca. 400 mile de-a lungul a câtorv ore, înainte de a fi obligat să se întoarcă la bază. Un robot de zbor poate face mult mai mult: „O navă aerienă operativă, fără personal la bord poate acoperi o o rază de zbor de 1.500 de mile marine sau mai mult, fără riscurile la care este expus fiziologic un pilot uman, alternativă agreată de specialiştii militari. Cu posibilitatea de realimentare în aer, un U.C.A.S. ar putea să staţiona în aer de la 50 la 100 de ore - de cinci până la 10 ori mai mult decât un avion cu pilot, a continuat studiul C.S.B.A., putând atinge chiar 3.000 de mile marine.", o performanţă deloc neglijabilă.

Asemenea U.A.V.-urilor Marinei S.U.A., Boeing Phantom Ray este o „discretă" şi relativ recentă creaţie americană din seria avioanelor de luptă fără pilot, versiune a lui X-45 destinat programului de luptă fără pilot. Cu un an de zile în urmă, Boeing Phantom Ray denumit U.A.V. Demonstrator (prototip) a efectuat un zbor cu durata de 50 de minute la Baza Forţelor Aeriene Edwards. A zburat la înălţimea de 7.500 de metri, atingând viteza de 178 noduri (1155km/h). Acest zbor, împreună cu cele care au urmat au încercat să dovedească faptul că aparatul este apt pentru zbor, urmând să fie perfecţionat pentru a fi capabil de manevre mult mai complexe. După realizarea acestui deziderat, interesată de dezvoltarea avioanelor fără pilot Compania Boeing va începe testarea aptitudinilor de luptă ale avioanelor fără pilot, capabile de o gamă largă de misiuni militare: sprijin aerian inteligent, supraveghere şi recunoaştere, apărare aeriană, reprimare, atac electronic, alimentarea aeriană a avioanele de luptă, chiar inamice. Boeing Phantom Ray este al doilea avion, după Northrop a lui X-47 - o altă maşină de ucis - urmând să intre în dotarea forţelor navale ale SUA în următorii ani.

După efectuarea primului zbor, managerul programului Boeing Phantom Ray, Craig Brown, a afirmat: „Primul zbor ne stimuleză să continuăm următoarele etape ale aeronavelor fără pilot. Autonomia, avioanelor de luptă fără pilot este reală, iar capacitatea lor de luptă a fost perfecţionată". Astăzi, porţile roboticii militare, în special al celei aeriene fiind deschise, ne putem aştepta ca navele aeriene fără pilot extrem de avansate să debuteze în luptă reală mult mai repede decât se estimase. Se pare că Air Force a utilizat deja astfel de drone în Afganistan -, devenit poligon experimental de luptă. Există chiar speculaţii că astfel de aparte au jucat un rol decisive în misiunea de asasinare a lui Osama bin Laden.Horten Ho229

Dronele militare din clasa UAV-urilor se împart în drone comandate de la distanță (Predator) şi cele complet autonome, în genul Global Hawk, X-47B şi acum Boeing Phantom Ray. În spatele acestor magistrale creaţii ale aeronauticii stau companii care mai oferă suplimentar servicii de cybersecuritate şi platforme de sisteme elctronice pentru protecţia militarilor. Performanţa aparatelor de zbor tipul celor menţionate este aceea că vor putea efectua una dintre cele mai dificile manevre de aviaţie, dar şi cel mai avantajoase: decolarea şi de aterizarea pe un portavion.

În ceea ce-l priveşte pe Boeing Phantom Ray, întâmplătoare sau nu, se poate constata izbitoarea asemănare exterioară cu creaţia Luftwaffe de la finele celui de-Al Doilea Război Mondial - Horten Ho-229. Oare „Operaţiunea Paperclip" îşi arată urmările şi după aproape şapte decenii de la sfârşitul celei mai mari conflagraţii a omenirii? Aşa se pare. footer