Revista Art-emis
F 35 - Viitoarea vedetă a aviaţiei militare PDF Imprimare Email
Ion Maldarescu   
Duminică, 22 Ianuarie 2012 18:58

F35Realitatea a confirmat că în trecut, poziţia unui stat în relaţiile sale internaţionale a fost determinată de capacitatea proprie de a-şi reactualiza şi demonstra puterea forţei militare. Nici în actuala conjunctură planetară situaţia nu diferă. După încetarea oficială a războiului rece şi dezmembrarea U.R.S.S., cea mai importantă forţă militară a planetei a rămas S.U.A. Exercitându-şi capacitatea de proiecţie a puterii, de disuasiune şi convingere la nivel global, inclusiv prin forţa armelor, obiectivele americane - mai mult sau mai puţin „diplomatice" au fost atinse de fiecare dată. Cu sau fără voia celorlalţi locuitori ai planetei, dominarea aerului constituie, cu certitudine, o componentă importantă a poziţiei de lider performant global. Urmărindu-şi cu obstinaţie scopul propus, până la sfârşitul acestui deceniu, S.U.A. intenţionează să aibă în dotare cel mai mare număr de aeronave militare şi drone armate de pe planetă, de douăzeci de ori mai mare decât China şi de cincisprezece ori mai mare decât Federaţia Rusă, cam cu o mie de aparate mai multe decât oricare alt stat al lumii. Conceput de compania Lockheed Martin, avionul militar american F-35 Lightning II, va fi „vedeta" aviaţiei militare americane şi, totodată, cea mai sofisticată armă de război din istoria omenirii. Dintre principalele carecteristici ale F35 se remarcă posibilitatea decolării pe verticală (versiunea STOVL), manevră la care se poate apela în cazul bombardării aerodroamelor. Tehnologia a fost împrumutată de la avioanele americane Harrier-McDonnell Douglas şi de britanicii de la British Aerospace Această în anul 1970. De asemenea, Sistemul radar al F35 va utiliza sistemul aparatului de luptă F-22 Raptor. Avion cu multiple funcţiuni, dotat cu tehnologie de ultimă generaţie din domeniul electro-optic şi al instrumentelor de cockpit digital, urmează să intre în serviciu într-un viitor foarte apropiat.

Aflat în curs de realizare de către S.U.A. şi alte state aliate: Marea Britanie, Italia, Olanda, Canada, Turcia, Australia, Israel, Danemarca şi Norvegia, care intenţionează să îl achiziţioneze. F-35 va înlocui mai vechile modele de aeronave de luptă ale armatei americane astfel:
- F-35A, cu decolare și aterizare normală (CTOL) variantă care va înlocui avioanele F-16 Fighting Falcon și A-10 Thunderbolt, ale USAF începând din 2011.
- F-35B, cu decolare scurtă și aterizare verticală (STOVL) variantă care va înlocui avioanele AV-8B Harrier II ale U.S. Marine Corps (USMC), Harrier GR7/9 ale Royal Air Force (RAF) și Sea Harriers ale Royal Navy (RN), începând din 2012.
- F-35C, versiune pentru portavioane care va înlocui avioanele F/A-18 Hornet (doar variantele A/B/C/D ) ale U.S. Navy (USN), începând din F35 la sol2012.

După un serviciu îndelungat, F-16, vor fi uşor „cosmetizate", vopsite şi lăcuite, apoi vândute pe bani grei, fraierilor (a se citi Romania & Co.). După cum aţi putut constata, cheltuielile repartizate scopurilor militare sunt departe de a fi diminuate în statele puternice. În situaţia nou creată, ca buni afacerişti, americanii ştiu să valorifice „fierul vechi", vânzându-l ca marfă nouă, spre diferenţă de români care şi-au vândut economia solidă, la preţ de fier vechi şi cumpără acum resturile altora la preţuri de marfă nouă. Ţara noastră a cumpărat, cu preţuri substanţiale, fregate britanice programate pentru casare. Aviaţia militară românească a avut în dotare şi aparate performante de tip MIG 29, cel puţin comparabile cu F16, dar se pare că „atmosfera postdecembristă" le-a „corodat" în aşa măsură încât nici resturile lor nu mai sunt de găsit. Practica vânzării reziduurilor militare aeriene, maritime şi terestre expirate nu este doar apanajul SUA. Afaceri profitabile, în valoare de miliarde de euro, obţinute prin vânzarea de avioane de luptă folosite, se conturează şi între statele europene, printre care se află România şi Bulgaria. În urma unor astfel de tranzacţii Germania ar putea încasa miliarde de euro pentru avioane Eurofighter uzate, folosite până în prezent de Luftwaffe, de care şii alte state est-europene par a fi interesate: Cehia, Croaţia, Slovacia. Motivul: lipsa acută de bani.

footer