Revista Art-emis
Dialoguri privilegiate - Pianista Luiza Borac PDF Imprimare Email
Maria Diana Popescu   
Sâmbătă, 28 Aprilie 2012 15:40
Luiza Borac (art-emis)- „Şcoala de pian românească are rădăcini adânci" -

În anul 2007 pianistei Luiza Borac i-a fost conferit premiul B.B.C., aşa numitul „Oscar" al CD-urilor în Marea Britanie, pentru cea mai bună înregistrare instrumentală CD a anului. Înregistrarea dublului CD cu integrala lucrărilor pentru pian de George Enescu a fost selecționată dintre 1500 de înregistrări concurente, de către un juriu de specialitate alcătuit din mari personalități ale criticii muzicaleinternaționale şi susţinută de peste 40.000 voturi ale publicului meloman.[1]

Maria Diana Popescu: Stimată doamnă a pianului românesc, fiţi binevenită la revista ART-EMIS! Haideţi să refacem împreună drumul de la primele lecţii de muzică pînă la aplauzele carierei dumneavoastră de succes, care onorează România.

Luiza Borac: Bine v-am găsit! Primele lecţii de muzică le-am primit în Râmnicu Vâlcea. Am continuat la Liceul de artă „George Enescu", apoi Conservatorul de muzică din Bucureşti. A urmat perfecţionarea la Conservatorul din Hanovra, Germania, unde am absolvit cu diplomă de excelenţă, precum şi în numeroase cursuri de măiestrie la Juillard School, New York, Fundaţia Internaţională Como, Italia şi Academia Mozarteum Salzburg, printre altele.

M.D.P.:
Cum v-a marcat cariera studiul pe care l-aţi urmat la Conservatorul din Hanovra, Germania (Hochschule für Musik und Theater Hannover)?


L.B.: A reprezentat o perioadă importantă, care nu numai că m-a apropiat de şcoala germană de pian, dar mi-a oferit posibilitatea de a lua parte la multe competiţii şi festivaluri studenţeşti naţionale şi internaţionale şi de a-mi îmbogăţi, în acest fel, experienţa.

M.D.P.: BBC Music Award, în anul 2007, v-a acordat premiul „Oscar" al CD-urilor în Marea Britanie. Despre ce competiţie este vorba?

L.B.: Este vorba despre concursul organizat anual de revista BBC Music Magazine. Un concurs în care CD-urile participante (în jur de 1500) sunt supuse mai multor etape selective, în urma cărora se desemnează CD-urile câştigătoare. Ceea ce este deosebit în acest concurs este că ultimul vot, cel hotărâtor, aparţine publicului care votează online după ascultarea înregistrărilor.

M.D.P.: Un studiu şi o muncă asiduă, o prietenie fecundă cu muzica, o comuniune spirituală, o fertilă colaborare v-au adus, sînt sigură, numeroase recunoaşteri internaţionale. Aţi putea aminti cîteva dintre acestea?

L.B.: Încă din copilărie am participat cu succes la multe concursuri naţionale şi, mai târziu, internaţionale. Astfel am fost laureată cu premii I, II şi III la concursurile Enescu (Bucureşti), Senigallia şi Viotti-Valsesia (Italia), Barcelona (Spania), Mendelssohn şi Tomassoni (Germania), Gina Bachauer (USA), Grieg (Norvegia), printre altele. De asemenea, recitaluri şi concerte în Carnegie Hall New York, Concertgebouw Amsterdam, Schleswig-Holstein Musik Festival precum şi în alte centre renumite pe plan internaţional, care au reprezentat momente deosebite în viaţa mea muzicală.

M.D.P.: Activitatea muzicală vă topeşte, vă incorporează prin pasiune şi dăruire, dar aş vrea să ştim dacă ea corespunde integral idealului dumneavoastră de viaţă?

L.B.: Cred că mergând pe un drum profesional pe care ţi l-ai dorit şi ales este o situaţie de ideal.

M.D.P.: Care sînt ţările pe care le-a onorat prezenţa dumneavoastră concertistică?

L.B.: România, Germania, Franţa, Italia, Spania, Marea Britanie, Irlanda, Norvegia, Austria, Elveţia, Olanda, Cehia, Danemarca, USA.

M.D.P.:
Căror personalităţi muzicale le poartă recunoştinţă pianista Luiza Borac? Mă refer la cele care v-au pus lumina în apă, să nu se ofilească, să rămînă vie.

L.B.: Lista profesorilor care mi-au dăruit cu generozitate cunoştinţele şi răbdarea lor este foarte lungă... În România: Luminiţa Vlădescu, Irina Satchi, Anca Ştefănescu, Lavinia Coman, Şerban Soreanu, Gabriel Amiraş. În afara României: Karl-Heinz Kämmerling, Martin Brauss, Karl-Ulrich Schnabel, Leon Fleisher, Dmitri Bashkirov, Fou Ts'ong, Noretta Conci, Ion Buzea.

M.D.P.: Are România o şcoală muzicală bună, înscrisă în circuitul internaţional, capabilă să pregătească muzicieni buni?

L.B.: Fără îndoială. Tradiţia şcolii de pian româneşti are rădăcini adânci şi bogate, iar profesorii români care continuă această tradiţie sunt excepţionali. Eu mă consult cu profesorii mei români de câte ori sunt în ţară sau mă pregătesc pentru concerte şi înregistrări importante.

M.D.P.: Ce cuprinde repertoriul dumneavoastră?

L.B.: În alegerea programelor de concert mă străduiesc ca repertoriul să fie cât mai divers şi cât mai interesant. Enescu este un compozitor mai puţin cunoscut publicului internaţional de concert, decât Chopin, dar nu mai puţin genial. De aceea încerc să îi cânt lucrările cât mai des în recitalurile solo, combinându-le şi cu lucrări ale compozitorilor mai cunoscuţi.

M.D.P.:
Ce aveţi foarte important pe agenda concertelor de anul acesta?


L.B.:
Toate concertele sunt Foarte importante pentru mine, ele fiind atât întâlniri cu muzica cât şi cu publicul meloman din oraşe diferite. Un moment deosebit va fi prezentarea în primă audiţie absolută, în toamna acestui an, a unei noi partituri, descoperite recent, a compozitorului Robert Schumann.

M.D.P.:
Despre bucuriile şi sacrificiile unei vieţi pe clape de pian?


L.B.: Ca în orice meserie a artelor, nimic nu ia naştere fără truda continuă de zi cu zi, în care câteodată renunţările la unele plăceri cotidiene se împletesc cu satisfacţiile unei zile de studiu eficient.

M.D.P.: Putem vorbi în „re minor" despre viaţa celebrei pianiste Luiza Borac? Sau care ar fi nota potrivită armoniei dumneavoastră?

L.B.: Probabil nota rapsodică mi s-ar potrivi mai bine ca descriere, o rapsodie în care tonalităţile şi temele modulează şi alternează într-un întreg complex care este... viaţa însăşi.

M.D.P.: Cine este compozitorul compozitorilor pentru dumneavoastră?

L.B.: Este greu să alegi cea mai frumoasă stea de pe cer... Ca percepere mă simt mai aproape de Chopin, Enescu, Schubert, Beethoven, Bach, Brahms, Schumann şi Mozart
.
M.D.P.: Cum trebuie să fie viaţa dumneavoastră dincolo de scenă?

L.B.: O combinaţie reuşită între disciplina studiului, relaxare şi activităţi interesante.

Distincţii naţionale şi internaţionale:

- 1998, Premiul al II lea și medalia de argint la concursul internațional de pian din Salt Lake City, SUA, premiile I la concursurile internaționale Viotti-Valsesia Italia şi Mendelssohn Berlin, premiile speciale Mozarteum Salzburg, Richard Wagner Bayreuth, Havergal Glasgow, Tomassoni Köln.
- 2002, Premiul I Prix d'Oslo, premiul special al juriului și premiul publicului la Concursul internațional de pian GriegCD George Enescu - Luiza Borac de la Oslo, Norvegia.
- în anul 1991 Luiza Borac l-a înlocuit în ultimul moment pe pianistul Sviatoslav Richter în cadrul Festivalului Schleswig-Holstein Musik Festival, obținând recenzii excelente. Activitatea ei concertistică cuprinde recitaluri şi concerte în: România, Germania, Marea Britanie, Olanda, Cehia, Italia, Danemarca, Austria, Norvegia, Elveția, SUA; la Carnegie Hall New York, Concertgebouw Amsterdam, Steinway Hall London si New York, Radio Hamburg, Liederhalle Stuttgart, sala Puccini Milano, Auditorium Milano, Radio s'Hertogenbosch; la festivalurile Aldeburgh, Grieg Oslo, Prokofiev Barbican Centre London, Chopin Viena și Milano, Schleswig-Holstein Musik Festival Germania; cu artişti ca Vladimir Jurowski, Radu Lupu şi Murray Perahia.
- Cu dublul CD George Enescu (Vol. 2), Luiza Borac a completat integrala lucrărilor pentru pian de Enescu, un proiect unic pe plan mondial până la data actuală - „înregistrat şi interpretat spectaculos" (Los Angeles Times), „Singurul rival al Luizei Borac este Dinu Lipatti cu sonata a 3-a" (Gramophone).
- 2006, revista americană de muzică clasică Fanfare a ales albumul Enescu ca Story şi copertă, incluzând înregistrarea în Hall of Fame Fanfare. Numeroase emisiuni de radio europene au prezentat aceasta înregistrare alături de ample interviuri.
- 2009, album - 24 Studii de Chopin cât şi Lidurile Poloneze în transcripția de Franz Liszt. Ziarul Times i-a acordat acestui CD imediat după apariţie distincţia de patru stele.
- septembrie 2009 Luiza Borac a interpretat în primă audiție mondială lucrarea recent descoperită a compozitorului Robert Schumann, „Ahnung".
- 2009, după 10 ani ca artistă a casei Steinway, Luiza Borac a fost inclusă în seria „Wall of Fame" Steinway.
- mai 2010, AlbumUL Luizei Borac, Frühlingsglaube (Crez de primavară) a fost lansat în cadrul proiectului de caritate Romanian Project care sprijină case de orfani şi copii ai străzii din România de către casa Steinway şi Camera Industriilor din Berlin.

Creația compozitorului George Enescu ocupă un loc primordial în repertoriul și preocupările pianistei Luiza Borac. Înregistrarea CD-ului cu Suitele pentru pian de George Enescu (2003) a fost primită cu entuziasm de critica internaţională: „interpretare fabuloasă" (Gramophone), „tehnică formidabilă şi nuanțare fină" (Evening Standard) fiind distinsă cu premiul „Star of the Month" al revistei de muzică clasică Fono Forum, Germania, precum şi cu cel al revistei web Music & Vision, Marea Britanie. A urmat CD-ul „Wanderer" cu lucrări de Schubert şi Liszt, de asemenea apreciat cu superlative de presa internațională.

Discografie:

- Robert Schumann - Kinderszenen, Etudes Symphoniques op. 13 (Avie)
- Erbdrostenhof - Klavierabend MIT Werken von Chopin, Liszt und Ravel (R + V)
- Ceszky Krmlov Festival - Klavierabend MIT Werken von Beethoven und Schumann
- Concursul International de Pian Glasgow - Concert Prizewinner
- Gina Bachauer Concursul Internaţional de Pian - Concert Prizewinner
- WDR Köln Orchester - Chopin: Variaţiuni pe „La ci darem la mano", Op. 2 (BMG)
- George Enescu - cele trei Suites pian (Avie)
- Wanderer - Schubert si Liszt (Avie)
- Don Giovanni - Chopin, Liszt, Beethoven (Zeit Stiftung)
- George Enescu - Două sonate pentru pian (Avie)
- Frédéric Chopin - 24 Etudes şi 6 piese poloneze (Avie)
- Frühlingsglaube - pian Transcrieri de Liszt şi Rahmaninov footer