Revista Art-emis
PDF Imprimare Email
  
Miercuri, 18 Octombrie 2017 12:25

Gabriel Liiceanu la radio cu Andreea EscaSe pare c? emisiunea Andreei Esca īn care l-a avut invitat pe Gabriel Liiceanu n-a avut audien??, din moment ce nimeni, de aproape un an, nu a remarcat dezv?luirile senza?ionale pe care le-a f?cut Gabriel Liiceanu despre el īnsu?i! Īncerc?m aici s? īndrept?m nedreptatea aceasta, subliniind c? Andreea Esca a reu?it ceea ce nimeni pīn? la ea nu reu?ise: s?-l fac? pe Gabriel Liiceanu s? recunoasc? faptul c? nu este filosof! De altfel, cīnd a venit vorba despre „filosoful" Gabriel Liiceanu, au fost mul?i cei care s-au īntrebat: ce sistem filosofic a creat? Cine i-a citit c?r?ile a observat c? singurele leg?turi ale lui cu filosofia sīnt cīteva traduceri, īn general efectuate de al?ii, precum Petru Cre?ia, Thomas Kleininger sau C?t?lin Cioab?, precum ?i cīteva panseuri de-a dreptul penibile, precum „Despre limit?", „Despre minciun?", „Despre ur?", „Despre seduc?ie", toate acestea fiind conferin?e sus?inute financiar de ?p?gile Microsoft!

Īn rest, Gabriel Liiceanu are o tez? de doctorat plagiat?, pentru care a fost dat afar? din Institutul de filosofie īnc? din 1976, un jurnal, „U?a interzis?", īn care este celebrul pasaj cu unguentele ?i cremele folosite de autor pentru pasiunile sale alunecoase, o carte ciudat?, „Dragul meu turn?tor", unde personajul ?int? este ofi?erul de Securitate care, īnregistrīndu-l pe Noica, a confirmat plagiatul lui Liiceanu, ?i alte scrieri pe care nu s-a ab?inut s? le ?in? īn sertar ?i le-a publicat pe riscul s?u. Ar mai fi ?i „Jurnalul de la P?ltini?", cartea despre care īnsu?i Noica spunea c? „l-a īnn?molit".

Cultura romān? are īns? cī?iva filosofi importan?i, iar cine īi aplic? lui Liiceanu eticheta de „filosof" nu face altceva decīt s?-i p?lmuiasc? pe Constantin Noica, Emil Cioran, Mircea Vulc?nescu ?i, mai ales, Lucian Blaga! Acum, cīnd īnsu?i Gabriel Liiceanu recunoa?te c? Noica s-a īn?elat atunci cīnd a v?zut īn el un filosof, este cazul s?-i d?m crezare ?i s?-i spunem de acum īnainte pe nume: scriitor, co-traduc?tor, eseist. Ceea ce este destul de onorant.

Constantin Noica a gre?it cīnd l-a considerat pe Liiceanu un filosof

Dar s? ascult?m pasajul acesta extraordinar de la min. 1:11:10 din din emisiunea Andreei Esca[1], īn care Gabriel Liiceanu este īntrebat ce a?tepta Constantin Noica de la el: „Noica a?tepta ceva ce nu trebuia s? a?tepte: performan?? cultural? de tip filozofic, construc?ia unor mari sisteme, a unor idei. Or, aicea a fost total gre?it? īn raport cu mine. El trebuia s? descopere īn mine filonul de apetit c?tre literatur?, partea īn care abstractul se īntīlne?te īn mod extrem de fecund cu concretul ?i trebuia s? ne pun? s? citim, pe līng? marii gīnditori ai lumii, īn mod sistematic pe marii scriitori ai lumii, pentru c? marii scriitori ai lumii sunt fra?ii marilor gīnditori. Gīnditorii nu pot formula decīt lucrurile pe care le au de spus īn termeni abstrac?i. Abstrac?ia e seac?, e plicticoas?, nu ajunge la sufletele oamenilor, or gīndul meu, de la o vīrst? īncolo (vezi chiar „Jurnalul de la P?ltini?") a fost acela de a scoate īn prim plan via?a īn palpitul ei. Lucru care m-a atras cel mai mult a fost s? le spun... Ple?u zicea c? am voca?ie de profesor... Asta nu īnseamn? decīt c? simt nevoia s? dau sucul propriu al fiec?rei idei. Nu exist? idei uscate, exist? totdeauna idei care trebuie s? īnoate īn apele calde ale vie?ii. ?ti?i? Altfel, ideile nu sīnt transmisibile. Trebuie s? le īncarci de c?ldura convingerii tale, a vocii tale, a pasiunii tale, a cuvintelor potrivite, a exemplelor ?i a?a mai departe. Deci, detest vorbele ininteligibile, detest discursurile preten?ioase ?i care nu-i fac pe ceilal?i s? īn?eleag? c? e vorba de ei. Īn tot ce-am scris de cī?iva zeci de ani īncoace (sic! - n.n), īncerc s?-i fac pe oameni (s? īn?eleag? - n.n) c? vorbesc despre ei, despre via?a lor, ?i c? atunci cīnd vorbesc despre via?a mea, ei trebuie s? se īntīlneasc? īntr-un dialog secret cu mine".

Nici m?car Liiceanu nu se consider? filosof

Aceasta este una dintre cele mai spectaculoase dezv?luiri care au ap?rut īn ultimii ani, egal? cel pu?in cu aceea pe care am publicat-o recent despre Andrei Ple?u, desemnat „succesor pe via??" al lui George Soros la conducerea „Funda?iei pentru o societate deschis?"! Deci, lucrurile sīnt clare: nici m?car Liiceanu nu se consider? filosof, recunoscīnd c? nu are apetit pentru gīndirea „seac?", „abstract?" ?i „plicticoas?", cum sīnt sistemele filosofice consacrate: al lui Platon, Aristotel, Kant, Hegel sau Heidegger.

Gabriel Liiceanu a?tepta ca Noica s?-i spun? ce c?r?i de literatur? s? citeasc?

Īn pasajul de mai sus mai este ceva care ne-a surprins. Gabriel Liiceanu spune c? se a?tepta ca Noica s?-l oblige s?-i citeasc? sistematic pe marii scriitori ai lumii! Īntīlnirea cu Constantin Noica a avut loc, conform spuselor lui Liiceanu, īn anul 1967, cīnd avea deja 25 de ani. Mirarea noastr? vine din faptul c? la acea vīrst? Liiceanu īnc? nu-i citise pe Dante, Racine, Goethe, Shakespeare, Dostoievski, Borges sau Gabriel Garcia Marquez ?i se a?tepta ca Noica s?-i indice aceste lecturi fundamentale, pe care un tīn?r le epuizeaz?, de regul?, pīn? la 20-25 de ani! Īn fond, este vorba doar despre 40-50 de c?r?i! Pe urm?, cīnd vin pasiunile vie?ii, marile iubiri sau c?s?toria este mult mai complicat.„Trebuia s? ne pun? s? citim, pe līng? marii gīnditori ai lumii, īn mod sisitematic pe marii scriitori ai lumii", īi spunea Gabriel Liiceanu moderatoarei Andreea Esca. Aceast? declara?ie este de-a dreptul ?ocant?, c?ci este greu de imaginat c? un absolvent de filosofie se īntīlnea cu un filosof de talia lui Constantin Noica, a?teptīnd de la acesta s?-i fac? o list? cu lecturile suplimentare, ca un profesor de liceu pentru elevii s?i! Din acest punct de vedere, biografii lui Liiceanu se pare c? vor avea mari surprize atunci cīnd vor consulta fi?ele lui de la bibliotec? pentru a afla ce lecturi a avut el pīn? la 25 de ani!

Pasiunea lui Liiceanu: luxul ca form? rafinat? a confortului

Īn emisiunea sa, Andreea Esca īi īntreab? pe invita?i cīnd fac sex, ce m?nīnc?, ce beau ?i alte chestii asem?n?toare. Ne oprim aici doar la un pasaj despre „lux":
„Andreea Esca: Ce īnseamn? lux pentru dumneavoastr??
Gabriel Liiceanu: Comfortul. Nu cunosc luxul, dar īmi place confortul. Deci, īmi place s? tr?iesc īn lucrurile care īmi satisfac nevoile elementare īntr-o form? cīt de cīt rafinat?".

Mul?i dintre cititori ī?i amintesc, desigur, de articolul publicat īn „Cotidianul" (avea pe atunci o alt? echip?), īn care Gabriel Liiceanu f?cea un elogiu de??n?at celor dou? ma?ini ale sale: Siegfried (un BMW seria 5) ?i Marcello (un Alfa Romeo nu ?tiu ce model). Despre BMW-ul s?u, Gabriel Liiceanu scria c? nu īntīmpl?tor are acest nume: „Evident c? de la eroul nibelungic, dar mai ales pentru c? īn numele s?u se īmbin? victoria (Sieg), binecuvāntarea (Segen) ?i pacea (Frieden)"! Iat?, deci, c? īntīlnirea lui Liiceanu cu Noica are, totu?i, un sens, altfel aceast? limuzin? nem?easc? ar fi avut cine ?tie ce nume banal, gen Hans sau Klaus! A?a, īns?, Siegfried, cu acest pedigree filosofic, a putut s? asiste ?i la meciul de box dintre filosoful-auto ?i TRU, b?sistul pe numele lui complet Traian Ungureanu: Patru ani mai tīrziu, Gabriel Liiceanu a venit la „Balul arhitec?ilor", organizat la Sinaia, la bordul unui Mercedes clasa E, a?a cum a fost surprins de cei de la „Gāndul", care au ?i titrat „Cum l-a īn?elat Gabriel Liiceanu pe Siegfried cu Mercedes":

?i, uite-a?a, am aflat ?i noi c? pentru Gabriel Liiceanu „confortul" nu īnseamn? o bibliotec? imens?, cu operele marilor scriitori ?i filosofi ai lumii, ci colec?ia de ma?ini de lux! Īn?elegem, deci, c? a?tept?rile vie?ii sale nu trebuiau s? vin? de la Constantin Noica, ci, eventual, de la Michael Schumacher!

-------------------------------
[1] https://www.youtube.com/watch?v=4h080WCbINk&t=4307s

footer