Revista Art-emis
Spaţiul aerian al României - N.A.T.O. PDF Imprimare Email
Doru Dragomir   
Duminică, 04 August 2013 10:30

Bombardierul rusesc Tu-22Bombardiere strategice TU-22 violează spaţiul aerian al României (N.A.T.O.)

Similitudini: înainte de declanşarea ostilităţilor între România (Puterile Axei) şi Uniunea Sovietică, în secolul trecut, avioanele sovietice violau sistematic spaţiul aerian al României. după mai bine de şase decenii, istoria se repetă... cu mici diferenţe. Atunci, oficialii noştri explicau deschis românilor care este situaţia. Astăzi, cel îndrituit să dea explicaţii credibile populaţiei, Ministrul Apărării Naţionale este „discret” cu apartenenţa avioanelor care violează graniţa aeriană a Ţării, vorbindu-ne de „aparate neidentificate”, dar discreţia nu se extinde şi la Arhivele M.Ap.N. pe care le oferă pe tavă celor ale căror scopuri sunt departe de interesele României. Ministrul bate şaua să priceapă norodul că sicriele zburătoare pe care încă se mai vede scris F-16, afacerite la mâna a treia de neisprăviţii noştri, ne sunt necesare. Domn ministru, Aviaţia Militară Română are nevoie de avioane noi, performante, nu de ruginituri expirate fizic şi moral, refuzate de alţii. Unde s-au volatilizat MIG-urile 29 aflate în dotarea Armatei Române? Să fi zburat singure spre „Ţările Calde” sau au ajuns la fier vechi? Câte avioane militare, de luptă, mai are România şi câte ar trebui să aibă, fie şi după regulile N.A.T.O.? Exceptând câteva unităţi speciale şi bazele militare americano-israeliene de pe teritoriul Ţării, România nu mai are - comparativ şi păstrând proporţiile - nici dotarea militară de la 22 iunie 1941. De ce România nu a încercat să participe la fabricarea lui F-35. Alţii vor să poată. Ai noştrii aleşi, nu pot să vrea. Vor limuzine noi - pentru ei şi sicrie zburătoare - pentru piloţii români. Vom mai avea vreodată un ministru Român, care să reprezinte interesele României? Greu de crezut! (Ion Măldărescu - ART EMIS)

În ultimele 20 de luni a fost semnalată prezenţa şi a altor aeronave militare ruseşti de tipul Su-27, Su-24 si Beriev A-50

Declaraţiile ministrului Apărării Naţionale, Mircea Duşa,  privind  tentativele de intrare neautorizată  în spaţiul aerian românesc au stârnit reacţii în toate mediile. Deoarece a evitat să ofere date concrete despre ce tip de aeronave au violat spaţiul aerian românesc, afirmaţiile lui Duşa au fost ironizate chiar de către un consilier prezidenţial. În cursul zile de joi, 1 august 2013, Duşa a revenit asupra subiectului şi a explicat în ce condiţii este ridicată aviaţia militară de la sol în cazul unei tentative de intrare neautorizată în spaţiul nostru aerian. Nici acum, ministrul Apărării nu a spus clar despre ce avioane a fost vorba, dar Ziua Veche a intrat în posesia unor informaţii cuprinse într-un raport întocmit de reprezentanţii Statului Major al Forţelor Aeriene, din care rezultă că, în ultimele luni, au existat mai multe cazuri în care aeronave militare apaţinând Federaţiei Ruse au încercat să intre în spaţiul aerian românesc fără să existe o aprobare în acest sens sau fără să fie cerut un plan de survol. Cel mai grav incident s-a petrecut în cursul anului trecut, când patru bombardiere strategice ruseşti Tu-22 au efectuat o misiune de supraveghere şi testare a capabilităţilor forţelor aeriene din România, Bulgaria şi Turcia. În apropierea spaţiului aerian al României au fost semnalate în ultimele 20 de luni prezenţa şi a altor aeronave militare ruseşti, printre care amintim Su-27, Su-24 si Beriev A-50. Activitatea aeriană a ruşilor s-a intensificat după anunţul oficial privind instalarea scutului antirachetă american la Deveselu. În aceste condiţii, aeronavele MiG-21 LanceR, din cadrul Flotilei 86 Aeriană, care staţionau la Borcea, au fost dislocate pe aeroportul de la Mihail Kogălniceanu.

Revenind la misiunea efectuată de cele patru bombardiere strategice ruseşti, se pare că aeronavele Federaţiei Ruse au decolat, cel mai probabil, de la Baza aeriana strategică 6950 de lângă Saratov.

S-a aplicat o procedură standard privind serviciul de poliţie aeriană în cadrul N.A.T.O.

Din informaţiile primite, cele patru bombardiere strategice au fost monitorizate încă de la decolare, iar în momentul în care au ajus deasupra Mării Negre şi s-au apropiat foarte mult de litoralul românesc şi bulgăresc, fiind la limita violării spaţiului aerian al celor două state membre N.A.T.O. s-a aplicat o procedură standard privind serviciul de poliţie aeriană în cadrul N.A.T.O.. La nivel regional, serviciul de poliţie aeriană era asigurat la momentul respectiv  de Turcia. Din momentul în care s-a constatat că cele patru bombardiere strategice ruseşti TU-22 au o traiectorie care presupunea ieşirea din spaţiul aerian internaţional şi intrarea accidentală sau voită în spaţiul aerian al României, de la baza aeriană de la Incirlik a decolat o escadrilă de aeronave F-16 aflate în alarmă de luptă în cadrul serviciului de poliţie aeriană N.A.T.O.. În acelaşi timp a fost alarmată şi celula de luptă de la baza aeriană de  la Feteşti

Activitatea aeriană a ruşilor s-a intensificat

Zborul celor patru bombardiere TU-22 a fost supravegheat în permanenţă de militarii români aflaţi în Centrul de Operatii Aeriene din cadrul Statului Major al Forţelor Aeriene. Celula aflată în alarmă la Flotila 86 Aeriană a primit ordin de decolare. În cele din urmă, cele patru  aeronave TU-22 şi-au întrerupt brusc traiectoria şi au făcut cale întoarsă, reintrând în spaţiul aerian rusesc. Experţii militari consideră că zborul efectuat de cele patru aeronave ruseşti poate fi un test al capabilităţilor de poliţie aeriană al statelor din flancul sudic al NATO. Este vorba despre o intensificare a zborurilor bombardierelor strategice ale Rusiei deasupra Mării Negre în contextul instalarii unor baze americane şi elemente ale scutului antirachetă şi pe fondul tensiunilor din Iran şi al conflictului din Siria, ţară în care Rusia are singura bază navală în mări calde, în portul Tartus.

Explicaţiile lui Duşa

Ministrul Apărării Naţionale, Mircea Duşa, a făcut joi, la Braşov, noi precizări cu privire la declaraţiile sale de miercuri de la Piteşti referitoare la avioane care forţează spaţiul aerian românesc fără aprobare de survol. „Fac câteva precizări referitoare la declaraţia de miercuri de la Piteşti, pentru că este o chestiune foarte serioasă care nu poate fi dusă în derizoriu. Ceea ce precizam miercuri la Piteşti este foarte corect şi este chiar o informaţie publică şi cei care nu cunoaşteţi domeniul citiţi Legea 257/2001 cu privire la modul de acţiune împotriva aeronavelor care nu se identifică sau care nu au autorizaţie de survol al spaţiului aerian al României. Trebuie să mai fac câteva precizări. În primul rând România este stat membru N.A.T.O. şi al U.E. şi graniţa României este graniţă a N.A.T.O. şi U.E. şi noi avem datoria ca stat N.A.T.O. şi U.E. să apărăm graniţele N.A.T.O. şi U.E., să supraveghem graniţele, atât cele terestre, cât şi cele aeriene şi maritime. Trebuie să mai ştiţi că spaţiul de supraveghere aeriană nu este cel care corespunde cu spaţiul graniţei României. Spaţiul de supraveghere aeriană este unul mai înaintat pentru că supravegherea nu se face în momentul în care o aeronavă intră în spaţiul aerian care este corespunzător graniţei. Trebuie să mai ştiţi că este un sistem integrat de supraveghere al spaţiului aerian la nivel UE şi NATO”, a spus ministrul Duşa.

Explicaţii ministeriale referitoare la „cărţile de poveşti cu O.Z.N.-uri”

Potrivit acestuia, la nivelul U.E. organismul care gestionează acest domeniu este Eurocontrol, iar la nivelul N.A.T.O., instituţia care coordonează supravegherea spaţiului aerian al Europei se află în Spania. „Orice informaţie legată de survol spre spaţiul aerian se duce automat la cele două organisme şi de acolo se dă comanda de intervenţie. Dacă vă întoarceţi la lege şi o studiaţi, ca să nu mai vorbiţi prostii, o să vedeţi că este o anumită procedură de identificare a aeronavelor. În momentul în care o aeronavă se apropie de spaţiul aerian al N.A.T.O. sau al U.E., este contactată prin sisteme radio, iar dacă nu răspunde la aceste sisteme se ridică automat avioane de vânătoare care au misiunea de a identifica aeronava. Poate aceasta nu are nicio intenţie de a intra în spaţiul aerian, dar are o defecţiune sau a greşit ruta de zbor. Se atenţionează asupra acestui lucru şi dacă a intrat în spaţiul de supraveghere care, încă odată, nu corespunde cu graniţa şi este undeva la 50 de kilometri de graniţa românească, se însoţeşte acea aeronavă până iese din spaţiul de supraveghere. Lucrurile sunt foarte clare, iar dacă dumneavoastră aţi avut miercuri ce comenta şi aţi vorbit de OZN-uri care nu îşi au locul, îmi pare rău. Eu vorbesc foarte serios şi când vorbesc foarte serios vorbesc despre această speţă a supravegherii spaţiului aerian al României, al N.A.T.O. şi U.E. şi acestea sunt procedurile. Dumneavoastră aţi vorbit de obiecte zburătoare neidentificate, astea sunt în cărţile de poveşti despre O.Z.N.-uri. Când vorbim de aparate neidentificate sunt acele aparate care nu se notifică atunci când li se solicită de către turnul de control. Cred că este o chestiune foarte serioasă şi de aceea am ţinut să fac aceste precizări”, a precizat ministrul Apărării.

Întrebat despre ce avioane au pătruns în urmă cu două nopţi în spaţiul aerian românesc, Mircea Duşa a spus doar că este vorba despre două avioane care nu au răspuns la apelurile radio şi au fost ridicate de la sol două MIG-uri care le-au condus în afara spaţiului aerian. Ministrul nu a dat alte detalii despre cele două avioane, dar a ţinut să precizeze că poate fi vorba despre avioane de agrement, civile, dar în nici un caz de OZN-uri.

Sursa: Ziua veche.ro[1] 
Grafica - Ion Măldărescu

 


footer