Revista Art-emis
PDF Imprimare Email
Vladimir Ro?ulescu   
Miercuri, 10 Ianuarie 2018 19:23

Tractor Universal RomâniaPrimul tractor românesc s-a numit IAR-22 ?i a fost realizat la 26 noiembrie 1946 la fostele uzine de avioane, I.A.R., devenite în final „Tractorul", din Bra?ov. În primul an de fabrica?ie, 1947 s-au construit 280 de tractoare, iar în timp, capacitatea de produc?ie de tractoare a crescut, în România la cca 60.000 buc??i/an, in vremurile bune când fabrica?ia de tractoare s-a extins ?i la Craiova, Miercurea-Ciuc, Timi?oara ?i Codlea. In anul 1951 a început fabrica?ia în serie a tractorului pe ?enile KD-35 cu destina?ie generală, care realiza cinci viteze pentru mersul înainte cuprinse între 3,81 ?i 9,11 km/h ?i era echipat cu un motor Diesel în patru timpi cu puterea de 37 CP la 1.400 rot/min. Tractorul era realizat dup? licen?? sovitic? ?i ea copiat? din produc?ia american? dinainte de Al Doilea R?zboi Mondial. In anul 1955 a început fabrica?ia tractorului Universal-2 (U-2) pe ro?i, echipat cu acela?i motor D-35 al tractoarelor KD-35, tractor ce realiza cinci viteze de mers înainte cuprinse între 4,56 ?i 12,95 Km/h, având un domeniu de utilizare mai larg. Ulterior, la începutul anilor 60, s-a trecut la fabricarea tractorului U-26, U-27, U-29, U-450, cu priză de putere semiindependentă ?i instala?ie hidraulică pentru ac?ionarea diferitelor ma?ini agricole purtate ?i remorcate. Aceste tractoare realizau 10 viteze de mers înainte, cuprinse în intervalul 2,83-22,40 km/h ?i erau echipate cu motor Diesel de 45 CP la tura?ia de 1500 rot/min.

Un pas important în dezvoltarea industriei române?ti de tractoare l-a constituit trecerea în anul 1963 la fabricarea în serie a tractoarelor pe ro?i U-650 cu varianta U-651 (cu patru ro?i motoare), destinate să execute majoritatea lucrărilor agricole, inclusiv lucrările de între?inere a culturilor pră?itoare, precum ?i lucrările de transport. Aceste tractoare au fost echipate cu motor Diesel (D-103) cu injec?ie directă ?i pornire electrică, cu puterea de 65 CP la tura?ia de 1800 rot/min, dezvoltând 10 viteze de mers înainte cuprinse între 2,58-26,94 km/h. Aceste tractoare s-au produs ?i în variante modernizate U-650M , U-651M, U-650 super ?i U-650 DT super, echipate cu motor Diesel D-110. In perioada 1963-1968 s-a început fabrica?ia altor tipuri de tractoare cum ar fi: S-1300 tractor pe ?enile cu putere de 130 CP ( anul 1963); S-650 tractor pe ?enile echipat cu motor D-104 (anul 1965), Pe parcurs s-au produs variante modernizate S-651 LS ?i IF-650 E. In anul 1969 a început construc?ia tractoarelor pe ro?i ?i ?enile din familia U-445 (licen?? italian? FIAT), cu motor de 45 CP în variantele Universal (U-445, U-445 DT, U-445 DTE, U-445 SD, U-445 DTSD, S-445), legumicol (U-445 L), viticol (U-445 V, SV-445, U-445 HCV), pomicol (U-445 HCP), pentru lucrări în pante (SM-445) ?i pentru lucrări multiple (U-445 TIH), cu performan?e la nivelul tehnicii mondiale. In anul 1970 a început fabrica?ia tractorului S-1500, echipat cu motor Diesel supraalimentat cu puterea de 150 CP, continuând cu tractoarele S-1800 IF ?i S-1800 LS pentru lucrări în construc?ii ?i industriale, echipate cu motoare de 180 CP.

Ulterior, au fost realizate noi tipuri de tractoare agricole cu performan?e îmbun?t??ite (U-350, U-500 cu diverse variante, U-530 cu variante, U-550 cu variante ?i A-1800 A, cu ram? articulat? ), precum ?i noi tipuri de tractoare industriale cu transmisii hidrodinamice ?i ram? articulat? (A-1801 IF, A-1801 L, A-3602 IF). In ultimul timp al României industrializate s-au fabricat în România peste 53 de tipuri de tractoare, pe ro?i ?i pe ?enile, în peste 300 de variante, în 12 grupe de puteri: 25-300 CP.

footer