Duminică, 04 Martie 2012 03:23
Epigrame 80, Ion BindeaCasa C?r?ii de ?tiin?? Cluj-Napoca pune īn circuitul literar volumul aniversar „Epigrame 80", semnat de Ion Bindea, epigramistul care, īntr-o lume supus? fragment?rii, transformīndu-se īntr-un generator de moral? ?i corec?ie, afl? r?gaz ?i lupt? īmpotriva cli?eelor sociale, politice ?i comportamentale. Parte dintr-o genera?ie de excep?ie, la frumoasa vīrst? de optzeci de ani, Ion Bindea nu numai c? are inspira?ia ?i curajul de a pune degetul pe ran?, dar se amuz? scriind cu autoritatea celui ce nu datoreaz? nim?nui nimic. Prin intermediul pieselor de colec?ie care-l auto-recomand? mai bine decīt preliminariile critice, cititorul va face cuno?tin?? cu un autor care c? ?tie s? releve fa?a ascuns? a lucrurilor, ?tie s? disting? sub aparen?ele respectabile impostura, sub gravitatea dramatic?, posibilitatea zīmbetului. Complicitatea dintre autor ?i cititor presupune obliga?ia pentru cel din urm? de a-?i īnsu?i codul glumei, umorul din condei vizīnd maladii sociale, politice, individuale; īntr-un anume sens, ele fiind material demonstrativ de recuperare: „Sentin?ele se dau cu carul,/ Chiar ?i-n procese foarte mari;/ Isus iert? ?i El Tālharul,/ Dar n-a f?cut-o pe dolari." Concentrarea, lapidaritatea (genul nu suport? podoabe retorice zorn?itoare), comicul sub diversele lui forme, atitudinea receptiv? fa?? de manifest?rile omene?ti excesive ?i ridicole, eviden?iat? de to?i exploratorii genului, servesc ridiculariz?rii adversarului, om sau idee, definindu-i totodat? scriitura. Nu numai tenta?ia rīsului s?n?tos īl face pe autor s? gl?suiasc? prin intermediul epigramelor, distihurilor ?i epitafurilor, ci ?i dorin?a de a exprima deliciul neobi?nuitului comic. F?r? a trece cu vederea acel dozaj nuan?at de persiflaj, comicul īi īnlesne?te demascarea unei realit??i imorale ?i meschine: „Mai-marii afirm? cu ardoare/ c? ei sunt ??rii noastre scut;/ De ?ara-ntr-adev?r īi doare;/ Īi doare-n cot, dar ?i-n ?ezut..." . Umorul spontan ?i iscoditor smulge masca de pe chipul cīte unui personaj locvace condus de ideea de parvenire, mecanismul de translare a unor astfel de aspecte īn registrul comic fiind descompus atent, spre a u?ura codul specific: „El succesu-?i īncunun?,/ La cei mari cāntānd īn strun?,/ ?i de mult ce a cāntat,/ Instrumentul a cedat."

Fenomenul psihologic al terapiei prin umor, creionat cu vigoare dar ?i cu am?r?ciune subsidiar?, relev?, de altfel, ?i poanta īn maniera Ion Bindea, care comunic? r?spicat o atitudine: „To?i clameaz? despre criz?/ C?-i cumplit, te bag?-n draci;/ Drept vorbind, ea are viz?,/ Dar la case... de s?raci." Asem?n?tor poate fi ?i cazul cīnd doza de umor folose?te cu suple?e atīt vechiul motiv comic „trompeur-trompé", dar ?i poanta apt? s? acorde semnifica?ia moral? justi?iei comic īnf?ptuite prin ultimul vers: „??ranii chiar cu jur?mānt,/ Au sus?inut: noi vrem p?mānt!/ Iar guvernan?ii, ca la fra?i,/ Le-au dat p?mānt spre a fi-ngropa?i..." Distihurile ?i epitafurile fac deliciul volumului ?i permit conturarea ferm? a manierei umoristice a scriitorului, adresīndu-se mai mult judec??ii decīt sentimentului.

„Epigrame 80" -  satir? a diverselor moravuri - īmpinge genul epigramei mai īn fa??, obligīnd, metaforic vorbind, desprinderea cititorului de iner?ia comod? a recept?rii genului ca pe o simpl? scriere. Registrul este de un comic savuros, cititorul ini?iat se delecteaz? pur ?i simplu cu verva ?i hazul miniaturilor lirice. Ca ?i ceilal?i autori de gen, Ion Bindea a pornit de la ideea c?, dac? umorul nu este īmp?rt??it ?i descifrat corect, nu exist?. Con?tient de condi?ia genului, Ion Bindea a desf??urat o adev?rat? strategie de cuprindere a gīndirii mobil-dialectice, īn care lucrurile sīnt, pe rīnd ori simultan ele īnsele ?i contrariul lor. Īn ceea ce m? prive?te, mi-l īnchipui pe distinsul intelectual octogenar Ion Bindea ager ?i amuzant, sensibil ?i plin de via??, īnzestrat cu sentimentul pre?ios al variet??ii contradictorii ?i cu o inteligen?? persiflant?, sim?indu-se īn elementul s?u printre umori?ti. footer