Joi, 21 Iulie 2011 23:42
Destinul numelui - Ioan Nelu VisanPutem ajuta destinul? Ce importan?? are prenumele ales de p?rin?i pentru noi? Cum ne va ajuta s? r?zbatem īn via??? Este prenumele unei persoane doar o conven?ie prin care poate fi recunoscut? ?i strigat?? Acestor īntreb?ri ?i altor cīteva le r?spunde īn urma unor studii ?i aprofund?ri scriitorul Ioan Nelu Vi?an īn cartea „Destinul numelui" (Editura P?māntul, 2011). Fixat īn aten?ia publicului, Ioan Nelu Vi?an se īndreapt? instinctiv spre teme mari, īndr?zneala lui generoas? merge, de altfel, firesc, spre tot ceea ce este schematism inteligent, viziune simplist? ?i categoric?. Autorul a īn?eles c? scrierile care nu au nicio leg?tur? cu realitatea sīnt sortite pieirii, de aceea a īncercat īntotdeauna s? plece de la concret, de la mituri prezente īn īns??i esen?a fiin?ei umane. Iat? de ce genul acesta de carte va avea succes. Oamenilor le place s? schimbe ceva ?i aleg s? cread? c? odat?, cine ?tie cīnd, profe?iile acestei c?r?i se pot īmplini. Tocmai de aceea Ioan Nelu Vi?an propune o realitate care s?-l includ? pe cititor. Nu o dat? intuitiv, preocupat de teme mai pu?in tratate de al?ii, cunoscutul publicist, umorist, pamfletar, memorialist, rebusist, grafician-portretist, creator de art? popular?, prin apari?ia acestui volum ī?i face debutul īn genul dramatic, īntr-un stil de abordare personal. Trecīnd peste importan?a deosebit? acordat? prenumelui de unele popoare (egipteni, indieni), autorul dovede?te prin puterea cazuisticii c? prenumele are o greutate aparte, impactul combina?iilor de litere la auzul c?rora tres?rim o via?? este extrem mare ?i ne influen?eaz? via?a. Lucrurile devin clare īn acest sens, pe m?sur? ce īnaint?m īn pagini, vom afla, precum declar? autorul īn prolog, drama unei familii care īndur? destule suferin?e din cauza asocierii numelui cu prenumele.

Ioan Nelu Vi?an consider?, īn urma unor realit??i date, c? unor persoane nu li se potrivesc cu nici un chip prenumele. Acest lucru se īntīmpl? tocmai pentru c? p?rin?ii au ales prenumele f?r? nicio leg?tur? cu realitatea sau cu portretul psihic viitor. Īn multe cazuri, afirm? autorul, purt?torul se simte str?in de propriul sau prenume, se simte prins de o realitate care nu-i apar?ine. Autorul acesti c?r?i extrem de incitant? ?i valoroas?, arat? c? alegerea prenumelui anticipeaz? ?i influen?eaz? īntr-o anumit? m?sur? caracterul, starea psihica a copilului ?i a viitorului adult ?i, mai mult, percep?ia oamenilor despre frumuse?e. Prelucrīnd un prototip popular, a c?rui schem? se poate urm?ri perfect īn linia personajelor ?i a ac?iunii, drama „Destinul numelui" se īncarc? cu atributele cu care de obicei le d?ruie?te genul, pe deasupra ?i cu altele h?r?zite de scriitor. Unsprezece capitole (Leana, Numele, Adolescen?a, Amelia, Serviciu provizoriu, C?s?toria, Casa, Nicu?ete. Īntālnire furtunoas?, Calvarul, Drama familiar?), aproape īn īntregime cartea pare s? aib? la temelie experien?a de via?? personal?, pare s? se constituie īntr-un fel de autobiografie, fie c? a procedat la reconstituirea aproape memorialistic? a existen?ei, u?or roman?at?, fie c?, pornind de la psihologia personajelor sale, ī?i proiecteaz? destinul īntr-un ?irag de eroi ce se pot u?or reduce la aceea?i unitate sufleteasc?. Indiferent dac? se realizeaz? obiectiv, analitic sau narativ autorul cunoa?te ?i respect? regulile genului.

Tratat? cu inten?ie psihologic?, tema este str?b?tut? de un schematism dramatic, de pitorescul descriptiv ?i de idealizarea conturat? a prenumelor personajelor, de unde ?i viziunea unui autor cu o superioritate moral? instinctiv?, care dovede?te nu numai discern?mīnt analitic, ci ?i o nea?teptat? īndemīnare stilistic?. Drama „Destinul numelui", cl?dit? pe o larg? observa?ie, are, īn adev?r, pe līng? o semnifica?ie simbolic? superioar? ?i un echilibru sub raportul tehnicii, ce o face accesibil? oricui ?i oricīnd. ?i parc? nici un scriitor al timpului prezent n-a pus mai mult? senin? obiectivitate īn scris, decīt acest scriitor, prin unitatea lui de ton, prin soliditatea compozi?iei, prin convergen?a am?nuntelor ?i a efectelor. Au ajutat la toate acestea puterea de evocare liric? a scriitorului, plasticitatea limbii ?i stilului cu elemente cronic?re?ti, īntr-un fel de liturghie rural? foarte sugestiv?. E de citit aceast? carte pentru īnv???turile ei, povestirile scurte, rapide, sīnt ca o pild?, iar autorul surprinde pl?cut prin schimbarea total? a atitudinii artistice: de la pamfletarul social al moravurilor, la genul dramatic. Sper s? fi scris despre cartea aceasta cu cerneala cu care a scris-o autorul. Sper s? m? fi insinuat īn mecanismul ei, s?-i fi īmprumutat mesajul, astfel ca aceast? consemnare s? fie o prelungire ?i o provocare la lectur?. footer