Ana Marinoiu - Pact cu for?a limbajului PDF Imprimare Email
Miercuri, 29 Iunie 2011 23:10
coperta - Imagini Sifonate - Ana MarinoiuVolumul „Imagini ?ifonate", Editura „Casa C?r?ii de ?tiin??", Cluj, aduce īn fa?a cititorului pe c?rturarul Ana Marinoiu ?i cīteva din bijuterii sale: distihuri, tristihuri ?i catrene. Titlul anun?? o carte declamativ?, un registru gradat de tensiune, mini-crea?iile cuceresc imediat prin umor neretu?at. Volumul se divide īn patru capitole distincte: „Poticniri prin spirit", „R?ut??i mascate", „Avāntul indign?rii", „M?nunchi de scāntei", reu?ind o īmbinare optim? īntre profunzimea cuget?rii ?i umorul obiectiv: „Misterul: Cred c? īnghi?it-a gārla/ Armele din CIOROGĀRLA,/ C?ci pe urmele de ro?i.../ Doar potcoave de cai mor?i". Gustul pentru protestul delicat, prezent īn subtext, īn text, atest? o autentic? leg?tur? cu psihologia sa, manifest? o v?dit? tendin?? spre denun?area ira?ionalului, camuflat de societate: „Incompeten?e: Ninge cu probleme:/ Mii ?omeri, dezastre,/ Jafuri, mo?i, dileme,/ Fala ??rii noastre".

Scrise elegant, īntr-un limbaj clasicizant, piesele Anei Marinoiu vorbesc limpede ?i expresiv de prezen?a efectului de impresie imediat?: „La oftalmolog: I-am acceptat convins p?rerea,/ C? vrea s?-mi recā?tig vederea,/ Dar „INTERVEN?IA", socot,/ Cu pre?ul m-a orbit de tot!". Autoarea scrie ca ?i cum un actor bun ar recita textele scrise chiar de el īn aplauzele publicului, parcurgerea volumului reu?ind explicarea ?i concilierea crea?iei cu orizontul de a?teptare al cititorului. Prospe?imea unor blitz-uri ?i spontaneitatea imaginilor evoc? cele aspecte variate din via?a oamenilor: „Coloana infinit?: A īnfruntat ?i vremuri de urgie;/ Blestemele uit?rii, s?r?cie,/ Dar azi, īn nou mileniu de lumin?/ O poleim...īn folii de rugin?". Pregnant ?i atent cizelat se prezint? „avāntul indign?rii" din catrene, gra?ia protestelor, suavitatea duelului, sus?inute de antiteze ?i de epitete acuzatoare, dar ?i de un limbaj cu propensiune spre erudi?ie: „Alian?e: Fes lucrat din pānz? bun?,/ Cu urzeal? de minciun?,/ Stropi de ur?...?i-nflorate/ Cu inten?ii apretate". Nu incidental, piesele respir? ironie de calitate, f?r? a fi sufocate de supralicitarea unor anumite formule prea des uzitate: „Absurd: Cearc? s? pricepi o iot?:/ BRICUL MIRCEA greu salvat!/ Lesne... am pierdut o flot?!''. Viguroase ?i cu deosebite accente lirice, distihurile, tristihurile ?i catrenele care defileaz? sub flamura esen?ei, reu?esc s?-i recupereze limbajului deminitatea ?i cur??enia.

Ana Marinoiu a trimis la tipar o carte performant?, implicat? valoric din punct de vedere artistic ?i este sigur c? ?i-a conceput volumul īn congruen?? cu tiparul genurilor, dar ?i ca pe o dedica?ie de mali?iozitate, „elegant mascat?": „Triumf editorial: Curg īn valuri autorii.../ C?r?i inund? UNIUNEA!/ Oare...pentru cānd minunea/ S? vedem ?i scriitorii?". Crea?ia sa combate tiparele gre?it structurate ?i īnsu?ite de c?tre semeni ?i este marcat? de dou? direc?ii: un adevarat cult pentru tot ceea ce reprezint? moralul ?i frumosul ?i un oportunism manifest, cu ajutorul c?ruia combate, aten?ioneaz?, ironizeaz? tarele societ??ii. Īn „avāntul indign?rii", spre exemplu, Ana Marinoiu pare s? īncheie un pact cu for?a limbajului, convertit īntr-un conflict constructiv īntre bine ?i r?u, īntre frumos ?i urīt. M?iestria artistic? se manifest? cu pregnan??, multe din aspectele negative din jurul autoarei devin o caricatur? īn versuri. Fie c? vorbim de distihuri, tristihuri sau epigrame, compozi?iile atest? armonie, echilibru ?i propor?ie. Cauzalitatea este cautat? exclusiv, demascarea constituie for?a motrice, versifica?ia este cursiv? ?i aurelolat? de uniformitate fireasc?. Exploatate cu zelul demn de cauza ce le anim?, temele nu aglomereaz? compara?ii inutile, nici metaforism excesiv, insistīnd īn schimb asupra rolului jucat de esen?? ?i de umor īn ac?iunea crea?iei. Meritul pieselor reunite īn volumul „Imagini ?ifonate" transpare din ?tiin?a doz?rii efectelor de expresivitate, din capacitatea de st?pīnire a acestor structuri literare preten?ioase, evident, vorbind despre un talent dinamic ?i viguros. Luīnd īn calcul ?i aspectele organizatorice ale volumului - copert?, prefa??, titlu, inter-titluri compartimentale - ele adaug? acestor forme delicate de crea?ie aura lor ordonat? ?i īngrijit?. Ana Marinoiu ofer? o real? masur? a talentului, iar volumul se īnvedereaz? capabil s? dep??easc? cli?eele de gen. footer