Dr. Constantin Ioni?escu ?i prof. George Voica - Confruntarea ?i trezirea izvoarelor istorice PDF Imprimare Email
Duminică, 07 Mai 2017 21:36

Venim din valtoarea istorieiTot mai multe opere literare ī?i trag seva din istorie, unele devenind capodopere ale literaturii, pentru c? Istoria r?mīne un nesecat izvor de inspira?ie pentru scriitori. Este ?i cazul medicului oftalmolog Constantin Ioni?escu ?i al scriitorului George Voica, doi diploma?i ai semnifica?iilor spirituale, care merit? īncadrarea īn familia creatorilor, ce alimenteaz? registrul valoric al literaturii. Īmbr??i?īnd tradi?ia c?rtur?reasc?, īn sens literar, istoric, cre?tinesc ?i patriotic, autorii īn discu?ie dialogheaz? prin intermediul paginii tip?rite cu istoria spiritualit??ii romāne?ti ?i universale, incit? la analiz?, provoac? un examen de con?tiin??, reu?ind, prin volumul „Venim din vāltoarea istoriei", o edi?ie „pentru minte, inim? ?i literatur?", cum spunea George Bari?iu, o respectabil? carte de vizit?, cu accent pe trierea, confruntarea ?i trezirea izvoarelor istorice.

Episoade ale īntemeierii noastre ca na?iune, definitorii pentru structura volumului, iau na?tere la interferen?a dintre istorie ?i legend?, sus?inute de dovezi arheologice ?i istorice, de semne ?i semnifica?ii, ce modeleaz? evenimentele īn conformitate cu o viziune mitic? subiacent?. Vorbim despre un volum īndelung ?i serios elaborat, care mizeaz? pe aureolarea cognoscibil? a īnceputurilor, un volum centrat nu, neap?rat, pe cercetarea arheologic? sau arhivistic?, ci pe trezirea interesului pentru Istorie, īn general ?i, īn special, pentru „Istoria Romānilor", disciplin? aproape exclus? din manualele ?colare preuniversitare. Cartea intereseaz? un triplu nivel de percepere: istoric, religios ?i epistemic, ?i se dore?te a fi o fresc? din fiin?a na?ional?, pictat? pe o demnitate special?, o oaz? de adev?r īn pustiul falsific?rii Istoriei, o evocare a str?vechimii, cu personalit??ile ilustrative.

Autorii nu merg pe ideea c? exist? o istorie pur ?i simplu, ei cer o istorie scutit? de ambiguitate, o istorie cu profil interior bine conturat ?i cu o semnifica?ie profund divin?, o istorie īnvestit? de un centru gravita?ional credibil. „Venim din vāltoarea istoriei" nu este un manual pentru īncep?tori, ci, mai degrab?, un mic tratat de istorie ?i religie pentru treptele superioare ale studiilor de caz ?i, poate, chiar un necesar termen de referin??; o filosofie epico-liric? a istoriei, alimentat? de īmp?ra?ii ?i titanii universalismului, sus?inut? de Biblie, o evaluare bazat? pe izvoare scrise, studii personale ?i puncte de vedere mai pu?in cunoscute; un mic tratat de istorie a poporului romān, de la s?mīn??, r?d?cin?, tulpin?, petalele, stamine, la mo?ii, str?mo?ii no?tri geto-daci, Zamolxes, r?s?ritul ?i amiaza credin?ei ortodoxe, pīn? la limba noastr? cea romān?, cu dasc?lii de ieri ?i de azi („...c?ci graiul nostru s-a ?inut, prin vremi, dup? noi, a?a cum zorile se ?ineau dup? mioare, īn turm?!... Cāt īntre Dun?re, ?i Mare, Carpa?i, lāng? izvoare ?i vetre-om r?māne, de-a pururi, sub ceruri, mereu rezema?i vom fi de graiul limbii romāne!...").

Aderīnd prin epic la filosofia istoriei, chiar l?rgind aceast? bre??, īnaintīnd expansiv īn protoistorie, f?r?, īns?, a ascunde genul liric, autorii se elanseaz? īntr-o misiune temerar?. Fraze īngrijite prind un nou suflu, determinat de for?a temelor ?i de personagiile str?vechimii, care impun legile registrului. Vorbim despre un tratat cutez?tor pentru activitatea de cercetare, care poate echivala cu un pas uria? īn educarea tinerei genera?ii, c?reia i-au fost sustrase elementele de baz? ale istoriei poporului romān. Dup? īntīlnirea cu cele dou? c?r?i vindec?toare din farmaciile divine, prestigio?ii autori ofer?, c?ut?torilor de comori na?ionale, o inedit? posibilitate de contact cu ceea ce s-ar denumi nevoia de cultur? istoric? ?i de comunicare cu adev?rul, ca principalele axe motivice. Trama volumului ?ese o constela?ie de argumente, de-o considerabil? rezisten?? interioar?, care ?in de matricea existen?ial?, fixat? īn mediul de total? absorb?ie a vremurilor, ca simbol al na?terii istoriei poporului romān ?i a legilor ce l-au guvernat īnc? din negura vremilor.

Arm?tura volumului se v?de?te nu doar īn sensuri, ci ?i jocul intrinsec de perspective ?i procedee: coexist?, īn deplin? armonie, evocarea, reflec?ia, argumentarea, citarea, interoga?ia, nara?iunea, introspec?ia psihologic? ?i filosofic?, nedumerirea ?i dorin?a de a absorbi inepuizabilul spectacol īn sfera rigorii, persuad?rii īn chip suveran, con?tientiz?rii, estim?rii, sim?irii ?i cuget?rii, oferindu-ne, din aceste unghiuri, prilejul unor bogate reflec?ii. „Poem despre dasc?lii de ieri ?i de azi"; „Cu lacrimi de sānge am scris romāne?te"; „Dumnezeu a fost ??ran"; „Īmp?ratul Traian - otr?vit de un „brutar traco-get"; „Īmp?ratul Constantin cel Mare ?i neamul s?u traco-get"; „Negru-vod? ? ,,un pseudonim al lui Basarab I"; „Posada de pe Valea Oltului"; „Limba vlahilor - baza limbii romāne"; „Vānzarea lui Brāncoveanu"; „Dacii īn viziunea lui Plinus cel Tān?r", acestea sīnt coloanele pe care se sprijin? viu ?i categoric o carte de excep?ie, o contribu?ie de seam? la Istoria Na?ional?. Dr. Constantin Ioni?escu ?i scriitorul George Voica adaug?, negre?it, istoriografiei romāne?ti credibile file din vrednicia lor c?rtur?reasc? ?i spiritual?.

Cartea nu poate fi comentat? īn sensul unei analize literare ?i stilistice, ea este o c?r?mid? ziditoare la temelia istoriei noastre ?i a cre?tinismului romānesc. „Venim din vāltoarea istoriei" - un sipet cu valori nemaiv?zute, panotat cu imagini ?i documente rare, va face iute picioare īnalte ?i va str?bate cu pa?i repezi pia?a de afirmare. Citind cartea, m-am dus cu gīndul la iluminatorii de manuscrise, la sculptorii de potire, c?ci, f?r? doar ?i poate, de la titlu la punctul final, pare o metafor? izvorīt? din intimitatea str?vechimii, surprins? īn ipostaze mai pu?in īnv??ate īn ?coli! Pentru autori, proiectarea īn con?tiin?a prezentului a unei atare contribu?ii ?tiin?ifice, constituie un gest necesar ?i benefic, īn direc?ia evalu?rii ?i reconfirm?rii fenomenului istoric romānesc.

„Venim din vāltoarea istoriei" este o carte-argument, alc?tuit? īn baza unor izvoare scrise, studii, m?rturii, reflec?ii, cercet?ri, citate, documente vechi, īncrust?ri īn piatr?, lemn ?i manuscris, o carte-document ce respir? īntre identitatea istoric?, eterogenitatea crea?iei literare ?i inteligen?a autorilor, care au īmbr??i?at izvoarele cunoa?terii universale ?i reconcilierea preemine?ei īn scara de valori a romānismului. Parc? un Tacit i-ar fi īnv??at valoarea scrisului ?i marele secret al literaturii de calitate! Cu atīt mai mult, cu cīt respectabilii autori cunosc ce semn poart? existen?a noastr? īn istoria lumii, cunosc ?i ap?r? rezonan?a care o integreaz? īn timpul pe care īl tr?im.

Ad?ug?m un credit special volumului, reclamat de algebra statornicei prietenii literare dintre autori, care le confer? rolul public de suport al unor convingeri culturale greu de contestat. Īncerca?i o abatere īn spa?iul volumului ?i ve?i fi contamina?i de m?iestria prin care autorii continu? drumul spiritualit??ii romāne?ti, f?r? de care am fi lipsi?i de un important segment al identit??ii noastre ca popor. „Venim din vāltoarea istoriei" - o ceremonie de spirit pentru contemporaneitate, ilustreaz? maniera expresiv? a celor doi autori, īn ipostaza de autorit??i spirituale ale locului, prin intermediul c?rora, fiin?a na?ional? a prezentului prime?te informa?ii vitale despre trecutul istoric.

Ceea ce va determina interesul sporit fa?? cartea īn discu?ie are, esen?ial, leg?tur? cu criteriul valoric al izvoarelor din care se hr?ne?te, cu mijlocirea spre cunoa?terea ?i comunicarea de tip īnalt. Cei care tr?iesc din lectur? ?i īn lectur? nu pot separa volumul īn discu?ie de c?r?ile bune ?i utile ale prezentului. Dr. Constantin Ioni?escu ?i scriitorul George Voica deschid cu ni?te chei de aur lac?tele Istoriei, care trebuie s? existe ?i s? triumfe ca Istorie, imposibil de ignorat. Pentru autori, restituirea ?i evocarea unor p?r?i din istoria na?ional? ?in exclusiv de o datorie de con?tiin??, iar cultura istoriei, īn sine, le este un aliat generos.