La Carpa?i, Dun?re, Marea Neagr?, dar cum? PDF Imprimare Email
Duminică, 19 Martie 2017 21:10

Vasile-Simileanu-Romania in ochiul uraganului„Oricāt de mic, Statul romān e puternic, fiindc? de dānsul depinde starea de lucruri stabilit? prin munca veacurilor īn Europa" si pentru c? „īntrānsul se īntālnesc interesele marilor popoare de la apus" - afirma cu o p?trunz?toare judecata Mihai Eminescu tocmai īn momentele cānd Romania ī?i ob?inea, prin lupta, independen?a la pu?in? vreme dup? ce se crease ca stat unitar. Chiar ?i numai printr-o asemenea previziune, Eminescu merit? a fi īnseriat īn galeria marilor geopoliticieni romāni (?i a precursorilor lor), iar aceasta suita ilustr? de īnainta?i este evocata īntr-o sec?iune a c?r?ii prof. Vasile Simileanu „Romīnia īn ochiul uraganului". Cronicarul ne vedea „īn calea tuturor r?ut??ilor", geopoliticianul, dup? cāteva secole, īntr-o parte de lume nu mai pu?in amenin?at? de provoc?ri ?i riscuri.

Geopolitica ofer? poate, teoretic, ?ansa de a scrie la zi despre cum arat? lumea f?r? a te trezi a dou? zi īntr-o altfel de lume. Dar ?ans? stabilit??ii ?i previzibilit??ii scade dramatic īn lumea noastr?, care este „informatizat? excesiv, informa?ional? ?i polarizat?", iar īn plus marcat? de „o nou? ideologizare ?i ierarhizare c? efect al procesului de globalizare", ce comport? ?i „o nou? construc?ie mondial? economic?". Schi?a sintetic?, dintre ghilimele, a lumii de azi este extras? din cartea prof. Vasile Simileanu, care a avut impruden?a (nes?buin???) de a-?i asum? alc?tuirea unei prezent?ri ample ?i sistemice a st?rii geopolitice a Romāniei, parte, ?i ea, īntr-o lume aflat? īntr-un proces global de mare ruptur?, destabilizare, rea?ezare ?i reformatare. Autorul c?r?ii recunoa?te de altfel c? īn cei zece ani cāt a lucrat la carte, a trebuit s? revin? mereu asupra celor deja scrise, iar cititorul poate constat? c? de la apari?ia c?r?ii multe s-au mai īntāmplat ?i se īntāmpl? mereu.

?i totu?i, aceast? apari?ie editorial? ambi?ioas?, care ī?i propune s? se ?in? deoparte ?i de politicianismul clipei, ?i de zarv? mistificatoare ?i manipulatorie din diverse interese ce ascund sau deformeaz? adev?rul, īmpline?te un tur de orizont cuprinz?tor ?i complex asupra peisajului mondial īn care Romānia va trebui s?-?i g?seasc? ?i s?-?i ocupe ?i s?-?i justifice adev?ratul loc (īntrucāt de peste 25 de ani, de?i ?ar? ar fi trebuit s?-?i aib? īn lume pozi?ia ce i s-ar cuveni, Bucure?tiul oficial i-a ratat parc? sistematic oportunit??ile - idee ce nu apare explicit formulat? īn carte, dar pe care cine o cite?te bine inten?ionat, o va desprinde). Un exemplu, dintre mai multe aflate īn carte, este aceast? enumerare a atuurilor geoplitice ale Romāniei īn Europa: poart? comercial? ?i energetic? la Marea Neagr?, īn rela?ie cu spa?iul asiatic; furnizor de securitate īn zona Marii Negre ?i a Europei de Est; membru al Parteneriatului Estic; partener economic de impact al Turciei; poten?ial generatoare de strategii economice pe axa dun?rean?.

Cartea este īnzestrat? masiv cu sugestii de analize politico-diplomatice aprofundate, dar mai ales indic? piste exploratorii ?i propune proiecte pentru politic? romāneasc? sau Romānia ?i alian?e/alia?i ai ei. Bun?oar?, Romānia īn jocul mereu pe muchie de cu?it īntre Germania ?i Rusia. Sau fa?? de triumviratul Fran?a-Germania-Rusia. Sau īntr-o Uniune European? transformat? īntr-o Uniune Mediteranean? (īn varianta franco-german?) sau Uniune Eurasiatic? (īn varianta germano-rus?). Sau ini?iativele de investi?ii private ale Chinei īn statele din Europa Central? ?i de Sud-Est, care contracareaz? strategia rus? de a opri expansiunea euroatlantic?. Romānia, remarc? autorul c?r?ii, este parte a cātorva sisteme geopolitice regionale. Pe lāng? cel al bazinului Marii Negre, mult vānturat de zeci de ani dar steril īn rezultate (pentru Romānia, īn orice caz) cel carpatic, pe care-l instrumenteaz? īns? cu ceva folos imagologic Ungaria ?i cel dun?rean, cel mai vechi, remarc? autorul, dar la fel de s?rac īn rezultate concerte.

Cāt de inactiv? sau inabil? (īn zona pontic?, de exemplu) s-a ar?tat a fi, dup? 1989, Romānia īn aceste trei sisteme geopolitice (dac? or mai fi fiind ele sisteme), e u?or de v?zut. L?rgind orizontul introspec?iei, nici faimoasa urare din 2004, de sub curcubeu, a unui pre?edinte american, c? „Romānia ar trebui s? fie o punte īntre N.A.T.O. ?i Rusia" nu pare s? abia sor?ide īmplinire apropiat?, c?ci rela?iile Washington-Moscova penduleaz? īnc? īntre tensionare ?i incertitudine. Iar pe „puntea" mult visat? deocamdat? trop?ie alternativ ori simultan ?i unii ?i al?ii. Pān? una-alt?, constat? autorul c?r?ii, ?i Romānia, ?i regiunea īn care se afl?, simt tot mai puternic „desc?rc?rile conflictelor" din vecin?tatea mai mult sau mai pu?in apropiat? īn csare sunt implicate, īntr-un fel sau altul, ?i N.A.T.O., ?i U.E., ?i Rusia.

Rusia, prevede autorul c?r?ii, „va fi incisiv? īn rela?iile cu Romānia, pentru a se impune prin strategii ostile spa?iului euroatlantic". Afirma?ie ce necesit?, mai nou un "mic" corectiv, d?rām?tor c? posibile implica?ii. Rela?iile Moscovei cu principalii protagoni?ti occidentali (īncepānd cu America lui Trump) au ?anse de īmbun?t??ire mult mai mari decāt rela?iile Rusiei cu N.A.T.O. sau U.E. Iar o nou? mare īnvoial? (grand bargain) americano-rus?, despre care se vorbe?te tot mai insistent, ar putea pune Romānia (?i nu numai) īntr-o situa?ie cu totul... nou?, s?-i zicem. Cartea prof. Vasile Simileanu merge, de la un cap?t al la altul, pe un teren incert, cu zone minate sau interzise ori cu capcane. Sunt inerente, de aceea, ?i sus?ineri uneori hazardate sau p?tima? exprimate (īntr-un text geopolitic sunt cam improprii semnele de exclamare ?i epitetele, chiar ?i īn prefa??). Dar cartea este atāt de generoas? īn idei lansate ?i perspective deschise, īncāt cele 3.000 de pagini ale sale nu las? loc aprofund?rii lor. Ar fi nevoie de un institut na?ional de politologie. Pe cānd?