Duminică, 08 Mai 2011 20:53
Barbu Ioan - portretDac? la Nietzsche ideea de stil cultural era apanajul unui trecut romantic, motiv de atitudini profetice, īn prezent stilul cultural este consolidat sub forma unor categorii de ac?iuni cognitive, prin fereastra c?rora sīnt urm?rite atent toate crea?iunile spiritului uman: de la cartea scris?, la gazet?rie, cronic?, oratorie, la statuie, la tablou, de la ideea de prietenie cultural?, la templul cre?tinismului ?i pīn? la coordonatele unei īntregi morale omene?ti. Cu aceast? amprent? de stil cultural, Ioan Barbu, un c?rturar superior, personalitate cu voca?ie etic?, maestru al cuvīntului, scriitor, editorialist, publicist ?i īntemeietor al primului cotidian privat din Romānia postdecembrist?, Curierul de Vālcea, a cucerit de-a lungul vremii o pozi?ie categorial? ?i iat?, ne invit? ast?zi īn „Bazarul sentimental" - pre?ioas? colec?ie de peste o sut? de piese publicate īn pres?: eseuri, cronici, puncte de vedere - analize reflectorizante ale unei epoci īn descompunere moral?, radiografii, portrete, miniaturi, scrisori caracteriologice ?i documentare, memorii, exerci?ii de prietenie ?i neuitare, alte eseuri elaborate special pentru volum.

Ad?ugam acestora creditul deosebit pe care īl reclam? volumul prin prezen?a pleiadei de intelectuali, staturi pregnante, a?ezate comunicativ īn pagini, īntr-o frenetic? a?teptare a cititorului, o a?teptare vecin? cu istoria. Īnainte de a fi explicat?, trebuie constatat?, consemnat? ca atare, cu prezen?ele din ea, care o īnnobileaz?. Protagoni?tii, personajele, eroii acestui volum-document, preg?ti?i s? supravie?uiasc? īn vreme prin numele dobīndit, vin din rīndul prieteniilor valoroase, cultivate decenii la rīnd: scriitori, gīnditori, doctori īn ?tiin?e, istorici, pictori, sculptori, medici, diploma?i, arhitec?i, profesori, īnalte fe?e biserice?ti, filosofi, inovatori, alte categorii de spirit din ?ar? ?i din str?in?tate. Tr?iesc printre noi, sīnt voluntarii care nu cer nimic, dar continu? drumul spiritualit??ii romāne?ti, f?r? de care am fi lipsi?i de identitatea noastr? ca popor īn lume: Constantin Z?rnescu - īntīiul exeget al textelor ?i aforismelor lui Brāncu?i, Nicolae State-Burlu?i, George Astalo?, Doru Mo?oc, Matei Vi?niec, Ion Gārni??, Ion Andrei??, Corneliu Barbu, ?tefan Dumitrescu, Dumitru ?teflea, Filip Teodorescu, Horia Muntenu?, Marie-Hviere Mass, Nicolae Sofianu, Gheorghe Dican, George Maior, Donatella Donati, Dumitru Viezuianu, Gabriel Gherasim, Eva Iova, Nicolae Moga, Dan Puric, Medi Wechsler Dinu, Filip Teodorescu, Gheorghe Dragomir, Constantin Mateescu, Teodor Bulza, Sora Ana Pascal, Carmen Daniela, Pompiliu Manea, Nicolae Radu, Veniamin Micle, ?i regretatul George ??rnea. Din rīndul acestor scutieri, istoria īi va recruta pe cei mai buni. Volumul nu inten?ioneaz? s? pun? īn circula?ie anumite nume, protagoni?tii au deja o reputa?ie. Urmīnd registrul de unitate īn diversitate, volumul se organizeaz? ca instrument prin care cititorul prime?te informa?ii despre evolu?ia vie?ii spirituale romāne?ti, poate vorbi cu tr?itorii īntru continuitatea sa, cu slova scris?, cu īncrustarea īn piatr?, īn culoare, īn lemn, dar ?i cu operele celor pleca?i īn ve?nica lumin?. Prin īnse?i titlurile atent selectate, autorul implic? cititorul īn ac?iune, īl invit? c?rtur?re?te s? empatizeze cu valorile.

Bazar sentimental - Ioan BarbuDistinsul scriitor Ioan Barbu aduce prin volum argumente īn¬vestite cu darul de a ne deschide ochii fa?? de ceea ce ar trebui asimilat ?i ce nu, fa?? de creatori, de spiritele treze ale prezentului, cele care īntregesc cu net?g?duite sporuri con?tiin?a cultural? a cet??ii. Un aliaj pre?ios, prilejuind rare ?i cu totul superioare momente, paginile c?r?ii aduc o und? de luminare a fenomenului cultural modern. Ai o imens? bucurie s? ?ii īn mīini atītea biografii, este bucuria asem?n?toare aceleia sim?ite de Goethe, cīnd a aflat despre isprava naturalistului englez, c?ruia i-a reu?it clasificarea norilor dup? „tipuri". Nu e pu?in lucru s? ad?poste?ti īn acela?i „bloc" de carte o diversitate īn unitate. Este ca ?i cum ai īncerca s? pui ordine īn īmp?r??ia norilor. Ideea e grandioas?, opera?ia ordonatoare, s?vīr?it? sub semnul prieteniei valorice, nu dez¬minte prin nimic preten?ia la acest titlu ?i epitet: „Bazarul sentimental", o carte reprezentativ?, de care trebuie s? se ?in? seam?, fidel? fenomenului īn termeni proprii, de folos cititorului matur, care deschide gustul de contact cu ceea ce s-ar denumi timpul culturii romāne. Īnc?rcat de semnifican?i ?i semnifica?ii, cu ecou nea?teptat īn rīndul cititorilor, „Bazarul sentimental" atrage aten?ia īn mod special asupra autorului, domnia sa, Ioan Barbu, nume de prestigiu īn con?tiin?a contemporan?, la a c?rui biografie ad?ug?m edi?ia de fa??, care va r?mīne martor peste vreme asupra unor lucr?tori īntru spirit, precum ?i asupra rezonan?elor crea?iilor lor. Substan?a comun? care circul? prin fiecare pagin? sau biografie de autor de?ine aceea frumuse?e ?i importan??, care ne duc cu gīndul c? īncrederea īn destinul culturii trebuie men?inut? cu orice pre?.

Cei care tr?iesc din ?i īn lectur? nu pot separa volumul de fa?? de c?r?ile bune ale prezentului, acesta definindu-se clar ca o contribu?ie valoroas?, o potrivire a tonului īn raport cu notele culturii locale ?i na?ionale. Nu rata?i „Bazarul sentimental", o carte-document a realit??ii culturale, cu obiectul unei atīt de comprehensive prietenii ?i atitudini valorice!, care face ca toate s?biile s? īncap? īn aceea?i teac?. „Īn epoca aceasta haotic?", citīndu-l pe postmodernistului Harold Bloom, apari?ia unei astfel de c?r?i, sub forma unei istorii pe scurt, orchestreaz? o extrem de ispititoare provocare la lectur?, menit? s? pun? īn eviden?? profilul omului de cultur? contemporan, etapele dificile sau entuziaste ale īntemeierii sale. footer