O carte despre români vestiţi sau anonimi PDF Imprimare Email
Joi, 14 Aprilie 2016 21:38

Corneliu Vlad, art-emisO nouă „Cronică de familie" despre „Oameni care au fost"

După unele opinii, cărţi cu foarte multe pagini, dacă nu sunt lexicoane şi enciclopedii, nu se prea mai scriu/publică pentru că, se spune, n-ar prea mai fi timp de citit. Iar dacă totuşi sunt scrise, ele, „se parcurg" sau mai ales „se consulta". Dar o carte-cronică a unui timp întins pe mai mult de trei sferturi de veac merită un format voluminos şi chiar dacă îţi propui doar să o răsfoieşti, lectură te prinde şi scapi din captivantul prizonierat abia după ce dai ultima pagină. Vorbesc, acum, de cartea „Grădina cu statui" a prolificului şi neobositului autor Neagu Udroiu, scriitor şi gazetar, demnitar media şi diplomat. O carte de peste 800 de pagini, de „reportaje, interviuri, consemnări", mai vechi şi mai noi, dar antologate armonios pentru a lasă o mărturie cuprinzătoare asupra unor vremuri zbuciumate din istoria noastră recentă şi din cea care se face sub ochii noştri (nici ea mai puţin răvăşită). Partea de rezistenţă a volumului este galeria de portrete ale contemporanilor noştri, adică ale „echipei cu care am trecut şi trecem prin lume", cum spunea regretatul prozator Constantin Ţoiu. Cartea lui Neagu Udoriu nu ambiţionează a fi un fel de „Veac de singurătate" al lui Garcia Marquez (în primul rând nu e deloc ficţiune), nici o nouă „Cronică de familie" în completarea trilogiei lui Petru Dumitriu (din acelaşi motiv). Ar fi de asemuit mai degrabă cu „Lumea prin care am trecut" a lui Ion Slavici, e apropiată şi de „Cartea cu prieteni" a lui Fănuş Neagu, dar aleg să o alătur totuşi, că o continuare demnă de înaintaş şi că o prelungire în timp, suitei de volume „Oameni care au fost" e Nicolae Iorga.

Prin cei iluştri, şi prin cei anonimi a trăit ţară această în toate vârstele devenirii sale de până acum

O experienţă de viaţă (mai ales cea profesională) - i-a prilejuit autorului să cunoască foarte multă lume - şi nu o lume oarecare. Lume românească şi străină, din toate mediile şi straturile sociale, de la şefi de stat şi celebrităţi ale culturii şi artei la şantierişti şi neînţeleşi ai boemei. Că ziarist, lider în presă, ambasador sau simplu turist, dar şi cu formaţie de inginer şi literat, a cutreierat lumea în lung şi în lat, pe orizontală şi verticală, dar - mai important - a înmagazinat cu un simt de observaţie şi o memorie selective rar întâlnite ceea ce e de depus, prin scris, în memoria colectivă. Iar scriitură să performează prin prospeţimea atmosferei şi exuberanţa stilistică care filigranează orice text semnat Neagu Udroiu. Autenticitatea şi ineditul informaţiei din această carte datorează în esenţialul ipostazei de „realizator TV" a autorului , care a creat şi susţinut o vreme, la un post tv, emisiunea de evocări-interviuri „Grădina cu statui", experienţă gazetărească prin care a avut şansă de a fixa pentru totdeauna şi pentru toţi, secvenţe istorice cu români vestiţi, unii dintre ei aflaţi acum la loc de cinste în Panteonul naţional. Dar aşa cum îmi mărturisea zilele trecute colegul de gazetărie Neagu Udroiu, la fel de multă cinstire se cuvine oamenilor simpli ai ţării, constructorilor de hidrocentrale şi de uzine (astăzi nimicite), ţăranilor (câţi mai sunt ei prin sate), căci şi prin cei iluştri, şi prin cei anonimi a trăit ţară această în toate vârstele devenirii sale de până acum. Iar această carte depune mărturie că o Românie curată, harnică şi cinstită a existat mereu.