Carmen Tania Grigore al?turi de Alexandra Noica Wilson PDF Imprimare Email
SĆ¢mbătă, 09 Aprilie 2011 22:01
coperta - Pasi spre comoara din sufletO preafrumoas? carte, cum nu prea des se mai scrie azi, am primit din Anglia de la poeta de origine romān?, Carmen Tania Grigore, cī?tig?toarea locului trei a concursului interna?ional de poezie pentru romānii din īntreaga lume, „Starpress 2010". „Pa?i spre comoara din suflet" - dialog cu fiica marelui filozof Constantin Noica, doamna Alexandra Noica Wilson - este o carte document, scris? īn preajma ?i cu pre?ioasa contribu?ie a fiicei marelui gīnditor romān, apropiat? autoarei, ambele locuind īn Anglia, la Devon. Volumul apare īn cadrul proiectului „Scriitori buzoieni pentru literatura romān?", sub egida Asocia?iei Culturale „Rena?terea Buzoian?". Edi?ia este īngrijit? de Marin Ifrim ?i Nistor T?n?sescu, iar coperta prezint? fotografii inedite cu marele gīnditor Constantin Noica, Alexandra Noica ?i nepotul Brian, Edinburg, 1983. Coleg? de cenaclu cu distinsul scriitor ?i jurnalist Marin Ifrim, corespondentul revistei Agero, poeta Tania Grigore scrie de la vīrsta de 12 ani, dar a debutat īn presa cultural? mai tīrziu, cu recomand?ri ?i referin?e favorabile din partea istoricului Alex. Oproescu ?i a scriitorului George B?iculescu. Afirmam c? este o carte document, pentru c? prin redarea firului de via?? al fiicei, Alexandra Noica, indirect ?i meritat se realizeaz? o evocare a atmosferei din familia filosofului Noica, cīt ?i a unor detalii, p?r?i de istorie, ne?tiute pīn? ast?zi. Sub forma unui continuu dialog sau a unor relat?ri independente se deruleaz? amintirile distinsei Alexandra Noica, īnsemnate din perspectiva unor vederi pre?ioase asupra vie?ii tat?lui. Detaliile istorice din aria unghiului biografic, segmentele de timp ?i de via??, mai pu?in cunoscute despre familia Noica, constituie f?r? īndoial? documente utile pentru cercet?torii care manifest? preocupare pentru marele gīnditor romān. Demersul autoarei se dovede?te important ?i util, Carmen Tania Grigore este pur ?i simplu un scriitor bun ?i talentat, atīt īn poezie, dac? ne gīndim la foarte acro?anta carte de de debut, „Pulsul ??rānei, cīt ?i īn eseu ?i īn jurnalism. Scriitoarea ne aduce un argument īn plus, conving?tor, c? volumul „Pa?i spre comoara din suflet" poate intra pe poarta literaturii ca atare. Numele Alexandrei Noica īnseamn? vizibilitatea care treze?te interesul cititorului, iar autoarea c?r?ii va reu?i s? se impun? īn ochii publicului ?i de aceast? dat?.

Provenind dintr-o familie cu r?d?cini nobile, doamna Wilson-Noica ne transbordeaz? īn timp, pe redutele istoriei, cu modestia ?i demnitatea aceea care te a?eaz? la distan?? de tumultul inutil, intrīnd pe rīnd, cu naturale?e, īn toate rolurile, reu?ind, īntr-o bun? m?sura un survol elegant deasupra panoramei extraordinare a vremurilor trecute. Cīnd duci la bun sfīr?it o asemenea dificil? īntreprindere, ī?i vine, mai degrab?, s? vorbe?ti despre o for?? interioar? neobi?nuit?. C? autoarea a īndr?znit acest demers este un fapt meritoriu. C? l-a finalizat la editura LORILAV, ?ine de un fel de miracol, de care foarte pu?ini autori s-au mai bucurat, publicarea volumului fiind nu doar un experiment īnsemnat, ci ?i onorant pentru poeta ?i publicista Carmen Tania Grigore, dar īn mod cu totul special pentru istoria literaturii noastre. Dialogul poetei Carmen Tania Grigore cu doamna Alexandra Noica, s?vīr?e?te o scoatere la lumin? din arhivelor suflete?ti personale a unei zone mai pu?in cunoscute - istorisiri care contribuie la o altfel de cunoa?terea a adev?rului biografic, despre care nu au scris cronicarii vremii. Filele memoriei redau documentat ?i documentar p?r?i importante din via?a familiei filosofului, acele momente scufundate sau, mai degrab?, īngropate īn uitare de c?tre societate cultural?, uitarea aceea premeditat? a regimului trecut ?i vehement inchizitorial? de dup? evenimentele din 1989. „Pa?i spre comoara din suflet", spre ceea ce a fost ?i trebuie s? r?mān? pe mai departe viu ?i adev?rat īn viitorul care dore?te s? modifice istoria, este una din albiile unui rīu curat, care trebuie s? ?in? prinse īntre maluri, īn timp, r?d?cinile nobile ale filosofului īn r?d?cinile neamului. Volumul pune īn fa?a cititorului daruri, haruri de pre?, dar ?i fascinantul ?i sensibilul t?rīm sufletesc al autoarei ?i al doamnei Alexandra Noica, ce ne fac pe deplin con?tien?i de o anume m?re?ie lumeasc?, ne cople?esc cu tr?iri profunde ?i demne, ne īmpov?reaz? frumos cu toat? greutatea adev?rului istoric, cu toate b?t?liile nedrepte care au incorporat familia marelui gīnditor roman Constantin Noica, cel ce nu trebuie uitat īn pagini de carte; ci se cuvinte a fi readus, mereu ?i mereu, īn memoria colectiv?. Volumul are un caracter de necesitate, cu atīt mai mult cu cīt problemele filosofice intr? mai mult īn sfera de preocupare a tuturor, ceea ce nu se īntīmpl? ?i cu alte ?tiin?e. Parafrazīnd pe autoare, aceea?i binecuvīntare aveam s? descop?r īn carte, la fel ca cea descoperit? īn familia filosofului prin relat?rile fiicei, dar ?i prin cele ale scriitoarei, ambele guvernate de legea iubirii cre?tine, pentru c?, afirma Constantin Noica, „to?i suntem cre?tini ?i avem privilegiul acesta, de a ne a?eza ca oameni ?i ca spirite īn fa?a Adev?rului ?i a lui Dumnezeu". footer