Revista Art-emis
Sunt oare nemţii mai muncitori ca alţii? PDF Imprimare Email
Corneliu Vlad   
Joi, 29 Octombrie 2015 08:26

Guillaume Duval - Made in GermanyTemerară uneori până la riscant şi pasibilă de înfocate controverse, încercarea de a face portretul colectiv al unui popor, mai nou numită imagologie, nu-i descurajează totuşi să recidiveze în acest tip de literatura pe urmaşii de azi ai lui Keyserling, „clasic" al genului prin celebra sa „Analiza spectrală a Europei". Iar dacă lui Keyserling multe i se „iartă" mulţumită fascinantei sale scriituri eseistice, autorul francez Guillaume Duval şi-a găsit o altă pavăză în fata previzibilelor critici, mai ales că şi-a ales ca obiect de studiu tradiţionalul vecin german: riguroasa analiză economică. Economist de profesie, dar după ce a lucrat ani mulţi ca inginer în industria germană, pe care o cunoaşte aşadar prea bine chiar „din producţie", cum s-ar zice, Duval, astăzi redactor şef al publicaţiei „Alternatives economiques", a scris o carte care spune esenţialul despre ea încă din titlu: „Made în Germany. Modelul german dincolo de mituri". Germanofil declarat, autorul cărţii nu ezită totuşi să demonteze cu meticulozitate germană (s-ar putea zice) şi să explice pe-ndelete cele mai uzuale, mai comode, mai banale şi mai... false, demonstrează el, stereotipuri despre neamţul harnic şi muncitor, bine pregătit şi conştiincios, corect şi ordonat etc. etc. Ceea ce nu înseamnă că este cumva negat miracolul economic german postbelic, performantă mondială rarisimă a unei naţiuni care a renăscut din cenuşa războiului ca pasărea Phoenix pentru a deveni una din primele puteri economice ale lumii. Dar miturile tot falsuri, frumoase sau nu, rămân şi autorul cărţii îşi propune să le raporteze la realităţi.

Germanii, mai muncitori ca alte popoare? Nu-i adevărat. În 2011, germanii lucrau în medie 34,6 ore pe săptămână iar francezii, bunăoară, 35,3 ore. Germanii, mai „şcoliţi" decât alţii? Nu, căci în 2009, forţa de muncă germană în vârstă de 25-34 ani cu studii universitare însemna 25,7 la sută din total, iar în Franţa 43 la sută. Nu e adevărat nici că germanii îşi iau concedii de odihnă mai scurte, nici că eficienţa economiei germane s-ar datora religiei protestante (apud Max Weber şi discipolii), nici că politica de austeritate aplicată de atâta vreme s-ar datora numărului mare de pensionari etc. etc. Secretele miracolului german trebuie căutate în altă parte, explica autorul francez. „Industria germană funcţionează pe bază de codeterminare. Patronatul trebuie să negocieze totul cu sindicatele care sunt, într-adevăr, foarte puternice. [...] Germanii au fost marii câştigători ai reintegrării ţărilor din Europa centrală şi răsăriteana în comerţul european. Ei le-au încorporat foarte rapid în ţesutul producţiei. [...] În sfârşit, Germania a avut şansa de să vedea explodând, în ţările emergente, cererea la produse în care chiar este specializată, că de pildă masinile-unelte sau automobilele puternice, care se exporta bine în ţările unde apare o adevărată clasa mijlocie". Iar Germania nu numai că nu a suferit, ci chiar a profitat de pe urma crizei (evitarea şomajului, îndatorarea partenerilor, devalorizarea euro). Iată de ce cancelarul Angela Merkel nu se grăbeşte să rezolve criza - afirmă economistul francez. Se poate vorbi de o indiferenţă germană faţă de criză?, îl întreabă un ziarist. „Da. Se vorbeşte mult de leadership-ul german. Dar de fapt e mai degrabă o absenţă de leadership. Germania a ajuns la un leadership economic de facto, dar nu ştie deloc ce să facă pe plan politic. E ca o găină care a găsit un cuţit". Şi în plus, o trânteşte în final autorul (să nu uităm!) francez, doamna Merkel este „o nemţoaică din Est care a descoperit U.E. la vârsta de 33 de ani, nu s-a plimbat niciodată până atunci prin Italia, Spania sau Grecia [...]. Cred că de fapt ea nu înţelege mare lucru din ceea ce se întâmplă în Europa". Şi totuşi...

Oricât de necruţător ar fi diagnosticul pus în această carte economiei germae, autorul recunoaşte strălucirea brandului „Made în Germany" (care nu va păli prea mult nici prin scandalul Volkswagen"). Forţa industriei germane ţine mai puţin de nivelul inginerilor şi mai mult de mândria muncitorilor şi de respectul cu care îi tratează societatea - mai divulgă cartea un secret al reuşitei germane .

footer