L’Impasse Ronsin la Art Show PDF Imprimare Email
Grid Modorcea, Dr. în arte
Miercuri, 11 Martie 2015 19:41

Show Art-2015La New York continuă să ningă. Parcă a început iarna, nu primăvara. Newyorkezii nu țin minte să mai fi trăit o asemenea vreme. De regulă, după orice ninsoare, ei curățau strada imediat. Acum par dovediți, fiindcă au început să se adune straturi mari de zăpadă pe marginea trotuarelor, lângă copaci. Iar Central Park este total înzăpezit, iar pe dealurile lui montane unii se dau cu schiurile! În această atmosferă hibernală au însă loc evenimente culturale, iar iarna este un bun sfetnic, fiindcă îi adună pe oameni în muzee sau galerii. Acum, cel mai are eveniment artistic se petrece în celebra locație „The Park Avenue Armory”, unde are loc târgul annual „ADAA”, numit „The Art Show”. Este Târgul de artă al Dealers-ilor, al Asociației Americane a negustorilor de artă, ai celor mai puternici colecționari și galerişti ai Americii. Aici poți să vezi toate forțele din domeniu, fiindcă fiecare galerie expune ce are mai prețios, ceea ce dorește să vândă, în general colecții rare, cum este, de pildă, ciclul a „Alternate Histories” de la St. Etienne Gallery, care își celebrează 75 de ani de la înființare. Aici vezi lucrări de Gustav Klimt, Egon Schiele, Oscar Kokoschka, Otto Dix, Moris Hirshfield, Grandma Moses, Mărie-Louise Motesiczky sau Erich Heckel. Adică artiști ai expresionismului austriac și german. În general, sunt expuse piese rare, de colecție, cum ar fi și ceea ce vedem la „Thomas Colville Gallery”, care expune fascinatele peisaje și portrete ale clasicului James Abbot McNeill Whistler (1834-1903), în expoziția „Whistler and his Influence”. Fenomenal este ceea ce ne oferă să admirăm „Gallery-Museum Hours”, colecția de artă primitivă, muzeul fiind specializat în artă veche și tribală. Iar Van de Veghe ne oferă o altă mare surpriză, vedem pentru prima oară o lucrare monumentrala realizată de Andy Warhol și Jean Michel-Basquiat, plus o serie de fotografii în care îi vedem împreună pe acești doi mari artiști, fondatori ai Pop Art. Și fiecare din cele 72 de galerii participante are ceva deosebit, ceva demn de atenție. Dar pentru mine, surpriză și regalul acestui event este să văd scris cu litere de-o șchioapă „La€™Impasse Ronsin” și imaginea atelierului lui Brâncuși! Minunea această se află la „Paul Kasmin Gallery”, care se dovedește în continuare prietenul nesperat al României, foarte atentă cu operă lui Brâncuși. Această galerie a fost singura din Manhattan care a sărbătorit - printr-o retrospectivă originală - 100 de ani de la debutul lui Brâncuși în America, la New York, la prima ediție a Târgului internațional „Armory Show” (1913 a€“ 2013), iar lucrările expuse au constituit obiectul unui album scos de această galerie, album care se află pe Amazon, alături de cartea „Brâncuşi în America”. În mijlocul galeriei tronează sublimă piesă „Jeune Fillé Sophistiquee” (1928), din bronz aurit, mai cunoscută aici cu titlul „Portrait de Nancy Cunard”.

O altă mare surpriză, legată tot de un simbol românesc, este expunerea, la Mary-Anne Martin Gallery, a două desene de Matisse cu Blouse Roumaine, celebra iie românească pictată de Matisse în 36 de variante. Am discutat cu asistentă de la stand, era total inocentă, nu știa nimic despre proveniența pieselor. Atunci i-am arătat capitolul The Romanian Folk Shirt din cartea mea, unde vorbesc despre prietenia dintre Brâncuși și Matisse, despre cum s-a născut această splendidă pictură, care a făcut anul trecut obiectul unei expoziții de pomină la M.E.T.. Toate firele românești în materie de artă se leagă de Brâncuși, de singurul artist prin care România există, deși Paul Kasmin face acest eveniment nu pentru România, ci din interes pentru operă neperitoare a lui Brâncuși. De ani de zile, ceea ce a descoperit Brâncuși, nu poate fi detronat. El a impus o viziune sculpturală pură, senină, fără egal, în arta modernă. Din zeci și sute de sculptori americani sau străini pe care i-am văzut și comentat, nimeni nu se ridica la puritatea stilului brâncușian, toți sunt tenebroși, experimentaliști, de la un Hâns Arp la toată pleiadă de artiști ai curtentului Pop Art. Doar sud-coreeanul Lee Ufan poate fi considerat o voce aparte în sculptură modernă, deși și el se consideră emul al lui Brâncuși, iar acum, aici, la ADAA, la Ronald Feldman Gallery, am văzut ceva ce pare o nouă viziune, ceva ce merită reținut, un altfel de proiect sculptural, care vine din partea cuplului de artiști ruși Alexander Brodsky și Ilya Utkin, cu studioul la Moscova. Viziunea lor e din zona realismului fantastic și satiric, prin lucrarea monumentală Still live, ce reprezintă o aglomerație arthitecturală de zgârie-nori din obiecte piramidale, sub formă de sticle de diferite mărimi, totul fiind împresurat de varii busturi, capete umane cu aspect funerar. Lucrarea este un vast mausoleum, o aglomerație de sute de obiecte sugerând toate epocile.

Aglomerație de obiecte am văzut și la alți sculptori, precum Gabriel Orozco, Claes Oldenburg, Gustav Metzger, cu artopia lui, sau italianul Maurizio Cattelan, dar aici, la Brodsky & Utkin, obiectele nu sunt colectate din realitate, sunt create de ei, sculptate, sunt, fiecare în parte, operă de artă. Ai sentimentul că e aglomerată toată istoria artei, toate epocile, cu amprenta faraonica distinctă. Dar numărul impresonant de sticle ne trimite totuși, automat, spre Rusia, spre o civilizație pe bază de votka. Unele sticle au imagini umane, sunt monumentale, că niște Godzille, ca niște uriași biblici. Still live, deci, o natură moartă, seamănă izbitor cu imaginea unui vechi cimitir din Kyrgyzstan. Desigur, aceeași idee brâncușiană, a noului din ceva foarte vechi. Însă mereu am simțit nevoia să revin la Impasse Ronsin, la celebra stradă a artiștilor din Paris, acolo unde Brâncuși a locuit, o vreme la nr. 8, apoi la nr. 11, din 1916 până în 1957, unde a și murit. Faimosul sau atelier, donat întâi României, se află acum la Centre Pompidou, cel mai vizitat loc al artei moderne, la paritate cu Moma, la New York, unde opera lui Brancuşi este reprezentată ca la ea acasă, la etajul 5 al muzeului, într-o sală rezervată marelui artist român!

Grid Modorcea, Corespondenţă de la New York

Grafica - Ion Măldărescu