Străşeni, meleaguri natale PDF Imprimare Email
Costinel Savu
Luni, 09 Septembrie 2013 21:12

Trilogie - Nina Gonta, art-emisDupă lansări şi prezentări făcute la Craiova în cadrul Societăţii Scriitorilor Olteni şi a Bibliotecii „Alexandru şi Aristia Aman”, a venit rândul meleagurilor de baştină din Basarabia ale scriitoarei Nina Gonţa, pe numele său adevărat Raisa Coleaghin, să-i cunoască opera literară. Repatriată în România, aşa cum îi place să spună, în anul 2000, Nina Gonţa nu şi-a uitat satul în care s-a născut şi a copilărit, Pănăşeşti şi nici orăşelul Străşeni, aflat la 20 de kilometri de Chişinău în care şi-a desfăşurat cea mai mare parte a activităţii. Aici a lucrat în cadrul Bibliotecii Raionale „Mihail Sadoveanu” ca urmare a absolvirii facultăţii de Biblioteconomie şi bibliografie a Universităţii din Chişinău, dar şi ca inspector şcolar Străşeni ce răspundea de bibliotecile şcolare din sector.

Activitatea şi-a desfăşurat-o şi ca membră al a Ligii Democrat Creştine a Femeilor din Moldova. La venirea comuniştilor la putere, a hotărât să plece definitiv în România, mai ales că avea o copilă de viitorul căreia trebuia să se preocupe de una singură. Ajungând în Craiova, după o şedere de câţiva ani la Iaşi, inspirată de societatea în care a pătruns în acest oraş, precum şi de faptul că soţul ei oltean tocmai îşi scosese de sub tipar o nouă carte, Nina a început să aştearnă pe hârtie bogăţia de materiale cu care era înarmată dar şi amintirile pe care le păstra vii în memorie. În consecinţă ea publică, pe parcursul anilor 2012-2013, trei cărţi despre care cititorii din România au luat deja cunoştinţă, prima fiind „În căutarea bărbatului ideal”, urmată de romanul „Ioana” şi o carte de eseuri cu titlul: „Întâmplări şi gânduri”.

Prima carte a Ninei Gonţa este o amplă destăinuire despre viaţa autoarei în Basarabia pe când acest teritoriu se afla în componenţa imperiului sovietic - U.R.S.S.. Scriitoarea se proninţă asupra mai multor aspecte ale acestor ani. Tot aici citim câteva poveşti amoroase care te fascinează prin sinceritatea şi romantismul lor. Descoperim o femeie cu care soarta a fost nemiloasă atât pe plan sentimental, afectiv, cât şi din punct de vedere al sănătăţii, dar ea, în pofida tuturor greutăţilor, continuă să fie într-o pertmanentă căutare, visând la fericire cu multă îndârjire şi optimism.

Visul cel mare al autoarei a fost însă să scrie o carte în amintirea mamei sale, o româncă sadea, a cărei copilărie şi tinereţe s-au petrecut în România Mare. „Ioana”, acesta este titlul cărţii, după prenumele mamei Ninei Gonţa, este o luptătoare pentru adevăr şi dreptate, căreia sovieticii i-au luat averea, dar n-au putut să-i omoare sufletul românesc. Toată viaţa ei, de după război, în U.R.S.S., a tânjit după vremurile petrecute în România. Romanul este o odă dedicată Mamei, dar şi o istorie autentică a Basarabiei, o provincie românească încă pierdută pentru Ţară. În „Întâmplări şi gânduri” savurăm cele 22 de eseuri, care sunt nişte scurte poveşti de viaţă - învăţăminte. Ele se citesc cu o mare uşurinţă şi te captivează prin profunzimea lor simplă, dar totodată şi filosofică.

Sala de lectură a bibliotecii raionale „ Mihail Sadoveanu”, în ziua prezentării celor trei cărţi, a fost arhiplină. În afară de rude, prieteni şi foşti colegi ai autoarei au participat şi bibliotecarele din comunele raionului. Cuvântul de început l-a avut doamna Nadia Pădure, directorul bibliotecii, care a descris şi analizat în detaliu fiecare carte, fiind evident faptul că le citise din timp, cu mare atenţie. Tot doamnei Pădure i se datorează şi materialele de prezentare a cărţilor, respectiv afişul ce invita amatorii la lansare, panourile publicitare cu cărţile şi citate din criticile publicate până în prezent în reviste româneşti din ţară ori din străinătate. În continuare au luat cuvântul o serie de participanţi, cunoscători ai activităţii autoarei dar şi ai conţinutului celor trei volume. În luarea sa de cuvânt, scriitoarea a informat audienţa că sunt în fază terminală alte două volume, o traducere de poezie din opera unui poet rus şi o carte de proză scurtă despre destinul unor femei, în zilele noastre. Aceste noi cărţi abia aşteaptă să meargă la tipar, iar pofta de a scrie a devenit, pentru Nina Gonţa, o frumoasă pasiune care-i aduce multă bucurie şi împlinire sufletească.