Duminică, 16 Iunie 2013 19:06
Prietenii copilariei
"Prietenii copil?riei" - Editura "Amurg sentimental"

Tot mai prezent īn actualitate, prolific ?i popular, scriitorul Alex Vālcu uit?, pre? de o carte, de tot ?i de toate ?i p??e?te cu un firesc al recept?rii īn universul fascinant al copil?riei, transferīndu-l magistral īn jocul versului. Lumea pe care o creeaz? cu talent ?i sensibilitate īn „Prietenii copil?riei" poate fi u?or descifrat? de c?tre micii cititori prin simplitatea exprim?rii, ca ?i caracteristic? valoroas?. Alex Vālcu este genul de scriitor care se poart? prin timp cu sufletul īnc?rcat de sim?iri ?i grada?ii estetizante: de la bucurie la īn?elepciune, de la triste?e la sobrietate, de la entuziasm la cump?tare, de la inteligen?? la entuziasm, de la aprofundare la simplitate ?i īnapoi la toate. Numai un spirit ca atare se poate duce ?i īntoarce pe plaja unor abord?ri lirice de acest gen. ?i, iat?-l din nou īn luminile rampei! De aceast? dat? cu „Prietenii copil?riei" – carte cu registru cognitiv, rafinat ?i accesibil, menit?, dac? va avea la īndemīn? pīrghiile de promovare, s?-?i fac? drum īn sfera educativ? ?i de atrac?ie a copiilor pre?colari. ?tiind c? poezia este o prezen?? necesar? īn educa?ia lor, iar īn?elegerea ?i receptarea ei sīnt facilitate de jocul cuvintelor ?i al rimei, Alex Vālcu le-a dedicat poezii u?or de memorat, poezii calde, p?trunz?toare, care pot stimula memoria, pot crea o leg?tur? durabil? īntre copii ?i dragostea pentru lectur? de mai tīrziu.

Asumīndu-?i prin carte rolul de formator, īi ini?iaz? pe cei mici īn tainele poeziei, īi implic? de fapt īn jocul versului cu rol educativ, transmi?īndu-le cuno?tin?e moralizatoare despre lumea necuvīnt?toarelor, despre natura īnconjur?toare ?i despre sentimentul de pre? al prietenei, dezvoltīndu-le anumite tr?s?turi de caracter. Dincolo de versurile ginga?e intuim scriitorul plurivalent, cu naturale?ea ?i modul simplu prin care ?i-i apropie pe copii de poezie, garantīndu-i, astfel, empatie sporit?. La fel ca ?i pove?tile, prin limbajul pl?cut, ritm ?i rim?, poeziile transmit īnv???minte, sfaturi, cuno?tin?e. ?tiind c? leg?tura poeziei cu desenul este foarte important? pentru copii, ?tiind c? desenul este parte constitutiv? a imagina?iei lor, c? ei se reg?sesc īn desen ?i īn poezie, c? au nevoie de ambele, bine inspirat, Alex Vālcu dubleaz? fiecare poezie cu imagini de colorat, īn scopul de a le capta mai u?or aten?ia, īntregind astfel ansamblul imagistic ?i educativ al sciiturii. Desenul īnsemnīnd īn esen?? continuarea temei abordate īn poezie, stabilind pun?i de leg?tur? īntre imagina?ia micu?ilor ?i realitate. Alex Vālcu le vorbe?te prin carte cu o voce genuin?. Tot atīt de adev?rat este c? vocii sale i se adaug? remarcabila voce artistic? a ilustra?iilor semnate de Lumin?a Vālcu, pictor de ?evalet, grafician ?i poet - licen?iat? a Facult??ii de Teologie „Sfānta Muceni?? Filoteia", sec?ia Art? sacr? - un artist plastic rafinat, care picteaz? chipuri de sfin?i, chipuri de oameni, de īngeri, picteaz? biserici ?i ziduri de case, scrie c?r?i cu poeme de dragoste ?i poezii pentru copii, semneaz? grafica de pe coper?ile de carte ale unor scriitori contemporani. Odat? ce vor auzi aceste versuri cu rim?, ritm pl?cut ?i calit??i care le fac u?or de īnv??at, odat? ce vor vedea ?i desenele de colorat, copiii vor īncerca s? le memoreze ?i coloreze desenele.

Un foarte bun mod de comunicare cu cei mici, rimele scriitorului Alex Vālcu īi va face aten?i, īi va īncīnta, iar ei ī?i vor da silin?a s? le īnve?e. Prin muzicalitatea frumos curg?toare, poezia din „Prietenii copil?riei" vizeaz? īn mod direct afectivitatea copiilor, īmbog??irea limbajului, a īndemīn?rii pentru desen ?i stimularea imagina?iei lor. Pentru c?, īndeob?te, tot ceea ce scrie Alex Vālcu vibreaz? cu sinele cititorului, c?r?ile sale sīnt sortite aten?iei, nu pentru c? are noroc, ci pentru c? are harul de a īmpr??tia, de a īmp?rt??i prin scris farmecul, bucuria, entuziasmul, īnfrīngerile ?i triste?ile deopotriv?. El poate fi un exemplu īn ceea ce se nume?te permanen?a unui scriitor īn peisajul literar contemporan, subliniind, de fapt, existen?a unui filon adev?rat.

Not?: Alex Vālcu este membru al Uniunii Ziari?tilor Profesioni?ti, al Societ??ii Scriitorilor Tārgovi?teni, al Ligii Scriitorilor din Romānia ?i redactor la revista „Amurg sentimental". Este prezent īn numeroase antologii, dic?ionare ?i c?r?i de interviuri.
C?r?i tip?rite:
Poezie: „Altarul meu" (2004), „Iube?te via?a!" (2005), „Un bob de nisip" (2006), „Pa?i" (2008), „Adieri astrale" (2011)
Proz?: „Amintiri din mileniul 2" (2012), „A?a a īnceput legenda" (2010)