Miercuri, 04 Iulie 2012 01:42
George Petrone Potcoave de cai verziGeorge Petrone scrie epigrame, potrivit declara?iei din prolog, de cīnd purta pantaloni scur?i ?i tr?gea cu pra?tia dup? vr?bii. N?scut pe 14 aprilie 1936 la Pa?cani, Ia?i, a fost pre?edintele Grup?rii umoristice „Academia Liber? P?storel" ?i a predat ?tafeta īn 2007. „Gata, nu se mai poate, odat? cu intrarea īn Europa, m? retrag. Treizeci de ani īmi sunt de ajuns". Dar se īntīlne?te periodic cu epigrami?tii ie?eni la Anticariatul lui Dumitru Grum?zescu, pe L?pu?neanu.

Dincolo de latura epigramei, George Petrone este un scriitor serios care nu face greva foamei īn fa?a prim?riei, nu deturneaz? avioane ?i nu-?i īn?eal? nevasta dup? ie?irea la pensie, pune toamna castrave?i la murat, face vin din cacadār, car? cartofi cu saco?a de la pia??. Pe strad? ?i īn literatur?, spune autorul, se strecoar? f?r? a fi b?gat īn seam? ?i este perceput cu indulgen?? atunci cīnd nu este privit chiorī?. Modest, c?rturarul George Petrone se scuz? īn prolog c? face umbr? p?mīntului de cīnd a venit pe lume. Am citit īns? c? onorabilul profesor abordeaz? toate genurile literaturii umoristice, de la epigram? la proz? scurt?, ?i c? este publicat īn majoritatea antologiilor ?i culegerilor editate īn ultimii treizeci de ani. De?ine numeroase premii la concursuri, distinc?ii ?i trofee, a publicat īn pres? de specialitate articole ?i comentarii despre starea umorului, a prefa?at peste cincisprezece volume, a publicat alte cincisprezece volume individuale.

Volumul de schi?e ?i tablete umoristice - „Potcoave de cai verzi" iese de sub tiparul Editurii „Timpul" īntr-o formul? impecabil?. Autorul ne-a obi?nuit deja cu elegan?a c?r?ilor ?i cu umorul „s?n?tos" ?i ne ofer? prin acest volum o (re)īntīlnire cuceritoare, prin trimitere polemic? la contextele politico-sociale ale prezentului ?i la exponen?ii acestora. Īn atmosfera schi?elor transpar ecouri din Rafael Perez („Estrada"), un pic mai mult pigmentate de tonalitatea grav? a autorului, de umorul sobru ?i st?pīnit, ferit de striden?ele comicului violent. George Petrone consider? umorul un tip de literatur? (puternic ancorat īn social, īn politic) care presupune nu doar sim? estetic, ci ?i cuno?tin?e care ?in de realit??ile culturale ?i politice ale mediului vizat de autor.

Curaj, aciditate, s?ge?ile umoristice ale lui Petronius („simpl? apropiere de nume") au mize coborīte din principiul lui Swift: „rīsul este o terapie moral?". Potcoavele verzi sīnt un fel de etic? aplicat? moravurilor, vremurilor tr?ite de autor, pe care le critic? f?r? menajamente. Nu le lipse?te sarea, nici piperul ?i pot fi citite īn galop. Cartea este o veritabil? „radiografie" a societ??ii de „dinainte", ?i de „dup?" 1989. Umoristului George Petrone nu-i scap? nimic. „Taxeaz?" cu aciditate comportamente, situa?ii ?i cazuri care atrag aten?ia prin nefiresc ?i imoralitate. Una din pl?cutele lecturi ale acestei veri ar putea fi cartea cu dou?zeci ?i opt de „potcoave de cai verzi", pe care ne-o propune cu emo?ie ?i cu sfial?, cum spune autorul. Curat Caragiale, īn „Cum am cā?tigat concursul pentru ocuparea unui post de r?spundere", īn „Īntrist?toarea poveste a onestului func?ionar ?āmp?u Costic?", sau īn schi?a „Din ce pricini a cenzurat «Dumnezeu» presa comunist?" etc. Ei, da, „umori?tii sīnt oamenii ve?nic cu zīmbetul pe buzele... altora". footer