Revista Art-emis
Un avangardist rus, Mikhail Tarkhanov PDF Imprimare Email
Grid Modorcea, Dr. în arte   
Miercuri, 10 August 2016 22:47

Mikhail TarkhanovNu o dată am regretat că în Manhattan nu am dat peste galerii rusești. Am descoperit doar o mare colecționară, Tatiana, care prezenta la Chelsea Museum lucrări ale unor artiști ruși interziși, confiscate de stalinism. Ea reușise să le depisteze, să le aducă în America și să le comercializeze. Dar Tatiana și fiica ei au dispărut. De vreo trei ani n-am mai auzit nimic de ele. Am auzit însă de Shapiro Auctions. Nu știam însă că Licitațiile Shapiro aparțin unui rus, pe nume Gene Shapiro. Și deunăzi am avut ocazia să-l cunosc cu prilejul unui vernisaj insolit, care a avut loc la galeria sa de pe 74 St. Și ce am descoperit, mi-a umplut inima de bucurie, o atmosferă de elită la o galerie elegantă care promovează din plin artiști ruși. La acel vernisaj a fost prezentat graficianul și abstracționistul rus Mikhail Tarkhanov (1888-1962), un artist de avangardă, care a studiat sub îndrumarea lui Vasilij Kandinsky și Vladimir Favorsky. Ba în anii '20 el se afla în avangarda rusă alături de alți celebri artiști, ca Natan Altman, El Lissitzky, Kazimir Malevich, Alexander Rodchenko. Dar în 1932, grupul este scos în afara artei întrucât nu se conforma realismului socialist impus de Comitetul Central al Partidului Comunist bolşevic. Operele abstracte ale lui Tarkhanov erau confiscate. Din 1932 și până la moarte, deși a fost angajat oficial la diferite instituții, totuși a lucrat artă abstractă în secret. Aceste opere necunoscute, aflate în colecțiile unor mari muzee ruse, ca Tretyakov sau Pushkin, le expune aici Shapiro, pentru prima oară în America. Păcat că la vernisaj nu au fost unii dintre amicii mei americani, să vadă că arta abstractă cu care se laudă americanii, după explozia pop-art, a fost cu decenii înainte creată și anticipată de Tarkhanov. Nu numai Kandinsky și Malevich sunt părinții artei abstracte americane, ci și Tarkhanov. Lucrările sale din ciclurile de desene geometrizate îi anticipează pe Damien Hirst, Mark Rothko, Barnett Newman, Robert Motherwell, Helen Frankenthaler și alți artiști care fac mândria colecțiilor lui Gagosian. Nu e greu să găsești corespondențe cu Mikhail Larionov, născut la Tiraspol, în Moldova, ca și cu Natalia Goncharova, ambii cu carieră în Franța, dar formele lui Tarkhanov le întâlnim și la Paul Klee, Piet Mondrian sau Robert Delaunay.

Am descoperit ceva și mai senzațional, o coincidență incredibilă între stilul peisajelor lui Tarkhanov și cel al lui Edgar Degas, prezentat într-o retrospectivă unică la MoMa, despre care am scris într-o cronică anterioară. Ceea ce la Degas era un abstracționism incipient, datorită felului cum artistul a abordat tehnica monotipului, de la figurativ la nonfigurativ, la Tarkhanov viziunea este cu adevărat abstractă, sugerând însă forme figurative. Interesante sunt și vitrinele în care sunt expuse încercări de laborator, crochiuri, fel de fel de experimente, cât și docmente ale timpului, din anii '40 în special, când artistului i se dirija munca. Este de așteptat ca Guggenheim Museum sau alte muzee mari ale New York-ului să preia aceste „abstract compositions" ale lui Tarkhanov și să le pună în circutitul valorilor, alături de clasicii ruși amintiți mai sus. Istoria artei este și o istorie a șanselor. Tarkhanov nu a avut șansa lui Archile Gorky, să spunem, dar nu este timpul pierdut, fiindcă marea șansă, șansa adevărată a artei, este timpul, valoarea în timp.

footer