Revista Art-emis
Edgar Degas - o stranie nouă frumusețe PDF Imprimare Email
Grid Modorcea, Dr. în arte   
Duminică, 07 August 2016 15:56

Edgar Degas 2016În același timp cu expoziția Dadaglobe, se desfășoară la MoMA și alte evenimente ieșite din comun, așa cum ne-a obișnuit acest muzeu, cel mai mare focar de artă modernă al lumii. Întotdeauna, la etajul 6, există o expoziție specială. Acum ea se numește „Edgar Degas: A Strange New Beauty", titlu care este un citat din Stephane Mallarmé, cum l-a definit acest poet pe cel ce a adus în peisajul artei o nouă frumusețe, artistul Edgar Degas (1834-1917). Așadar, o retrospectivă Degas, prima de asemenea proporție care s-a organizat vreodată în America. Cine nu cunoaște pecetea iconică a acestui artist, impusă prin subiectul predilect, al balerinelor pe care le-a pictat? Peste tot, în toate muzeele, există o lucrare de-a lui cu această imagine iconică. La „MET", de pildă, o sală enormă e plină de tablouri cu balerinele lui. Dar ceea ce vedem acum la MoMA este de neînchipuit. Această retrospectivă ne oferă imaginea unui nou Degas. Desigur, există în ea și toate marile lui tablouri inspirate din culisele „lebedelor" baletului, dar ceea ce apare pentru prima oară sunt imaginile surprinse de Degas în bordelurile parisiene în care a fost prezent ca un paparazzi avant la lettre. Dar pentru mine, șocante, sunt mai ales peisajele sale, circa 50 de tablouri uluitoare, care fac din Degas un artist supramodern, abstract, cum nu există echivalent în arta lumii. Peisajele sale sunt un fel de emanații ale minții, sunt peisaje psihice, de atmosferă, în care culoarea surprinde o anumită stare interioară. Pleacă de la mici elemente figurative, ca totul să se îndrepte spre semi-abstract, spre non-figurtativ, ca un univers plastic inventat, marcat intelectual, de o mare unitate stilistică.

În esență, curatorii expoziției s-au concentrat asupra monotipurilor extraordinare și rar văzute ale acestui artist, redus adesea la un aspect decorativ. Aici el cu adevărat exprimă impactul monotipic asupra practicii generale a artei. O stranie, nouă frumusețe, apare în acestă primă mare retrospectivă Degas din Statele Unite, care oferă vizitatorilor posibilitatea de a examina atent aceste lucrări radicale, inovatoare. În fond, este vorba despre o expoziție monografică a marelui artist francez, care cuprinde aproximativ 120 de monotipuri, împreună cu unele lucrări conexe (60), inclusiv picturi, desene, pasteluri, sketchbooks, si imprimeuri, care pot fi văzute doar la MoMA. O figură impunătoare în arta secolului 19, Degas este cel mai bine cunoscut ca pictor și cronicar al baletului. Cu toate acestea, activitatea sa ca gravor dezvăluie adevarata măsură a creativității sale neliniștite, așa cum se vede din ceea ce a lăsat în atelierul său, unde a amestecat tehnici diverse pentru a produce efecte neconvenționale. Captivat de potențialul monotype-ului, Degas a dus metoda de lucru la înălțimi noi și radicale, prin abandonarea stilului academic de desen al tinereții, inventând un nou repertoriu de vederi originale, prin ștergere, răzuire, zgâriere, amprentare și pură mâzgălire, cum vom vedea la pop-artiștii anilor '50. Lucrările astfel realizate sunt caracterizate prin forme enigmatice și transformabile, cu pasaje luminoase țâșnind din bezna profundă și cu un sentiment sporit de tactilitate.

Libertatea pe care Degas a găsit-o în astfel de tehnici este o temă importantă a expoziției, iar ceea ce vedem face legătura între monotyp și alte medii de expresie. Aceste inovații tehnice au permis explorarea unei largi game de subiecte extrase din scene ale vieții moderne, cum ar fi cântăreți de cafenea, balerine pe scenă, în culise sau la repetiții; viața de bordel; momente intime la baie; și peisaje. Pentru a lumina modul în care Degas a văzut arta ca scop în sine, expoziția oferă grupări de teme pe care artistul le-a urmărit, le-a reluat obsesiv, le-a recombinat, aplicând într-o mare diversitate pastel și cărbune pe hârtie sau folosind stratificarea de vopsea de ulei pe pânză pentru a transforma în continuare subiectul său. Iar clarobscurul din sălile expoziției este potrivit tocmai pentru a crea o atmosferă de mare spectacol, care să sugereze totodată atmosfera locațiilor în care Degas a surprins și eternizat lumea sa.
Corespondenţă de la New York

footer