Revista Art-emis
The Armory Show - Sărbătoarea mondială a artei PDF Imprimare Email
Grid Modorcea, Dr. în arte   
Miercuri, 19 Martie 2014 15:51

Anual, primavara, la New York se desfasoara cateva mari evenimente planetare de arta plastica. Targul dealerilor (A.D.A.A.Armory show, art-emis) si Binelala de la Whitney Museum sunt de elita. Replica la aceste manifestari vine de la Foundain Art Fair si Outsider Art Fair, doua targuri de arta kitsch, accesibile oricui, in special amatorilor. Deja la Foundain Art Fair au invadat asiaticii, aproape ca este un targ al lor. Dar in loc sa vedem arta asiatica, se petrece un fenomen de imitare a artei americane, de pilda, desene kitsch reprezentand vedete, de la Marilyn Monroe la Arnorld Schwarzenegger. Outisader Art Fair e mai diferit, dar vom discuta in mai, cand va avea loc o noua editie.

Deasupra tuturor insa este Armory Show, cel mai mare eveniment al pietei de arta din America si din lume.

Daca la A.D.A.A., cum am aratat intr-o cronica anterioara, domina galeriile newyorkeze, la Whitney numai artistii americani, Armory Show, in schimb, isi pastraza specificul editiei inaugurale, din 1913, la care a participat si Brancusi, alaturi de avangradistii francezi, reprezentnd curentele fovism, cubism si futurism, dar catalizand si toate fortele artistice din America, in special curentul realist. Adica are un specific international, participa oameni de arta si galeristi de pe tot pamantul. In acesta an, au participat 205 galerii, din 29 de tari, expunand opere de arta moderna si contemporana. Targul a coincis cu Whitney Biennial si cu Foundain Art Fair. La The Armory Show a fost o afluenta de nedescris, randuri imense de oameni veniti sa vada o realitate a artei iesita din comun. Cele mai puternice galerii din Anglia, Germania, Franta, Italia sau Tarile nordice au concurat cu galerii venite din Japonia, Seul si alte tari asatice. O sectiune speciala s-a numit Armory Focus: China, datorita ascensiunii acestei tari si pe piata de arta.

Numeroase galerii din Beijing, Shanghai, Hong Kong sau Hangzhou au ocupat a mare parte din spatiul dedicat artei contemporane, atragand vizitatorii, mai ales pe cei mici, copiii, fiindca chinezii au venit cu chinezarii. Au facut nota aparte. Totul era pe baza de joc, de circ. Mult circ, mult spectacol. Exista si o tombola, foarte originala, in care fiecare vizitator primea cate un obiect artizanal drept suvenir. Cabinele galeriilor erau separate de aparate sportive, gen Luna Park, la care se jucau copiii si parintii lor. Sigur, onoranta a fost prezenta marelui artist chinez Xu Zhen, cu un asa numit „cameleon proiect”. Desi foarte tanar, nascut la Shanghai in 1977, el a fost ales „commissioned artist for The Armory Show 2014”, adica artist-comandant al targului!

Masura evenimentului a fost data insa de Pier 92 si Pier 94, doua spatii uriase, foste docuri, fiindca Armory Show are loc in fiecare an in aceasta zona portuara a lui Hudson River. Cele doua spatii au fost complementare, intr-unul fiind repartizata arta moderna, in celalalt arta contemporana. In Pier 94 erau toti corifeii secolului 20. O galerie din Barcelona, Mayoral Galeria d’Art, triumfa cu Juan Miro si Salvador Dali, lucrari inedite, in speciale desene, iar alaturi, la John Szoke din New York, chiar un adevarat soc, vizitatorul traia o invazie Picasso, sute de lucrari inca insolite. In afara lui Brancusi, toti avangardistii secolului 20 erau prezenti. Pana si elevul lui Brancusi, Archipenko. Ca si marele sau prieten, Marcel Duchamp. Brancusi a fost o prezenta constanta in galeriile americane si mai ales la Armory Show. Insa fata de contemporanii lui, precum Picasso sau Dali, care au pictat mii de tabouri, Brancusi a realizat un numar relativ mic de lucrari, doar 215 sculpturi, de aceea este foarte dificil sa-l vezi expus la astfel de evenimente. Nu toate galeriile detin piese de Brancusi. A devenit un sculptor scump, si la propriu, si la figurat.

Dar absenta lui se reflecta prin prezenta a numeroase coloane infinite, de varii forme, pana la o coloana din baloane gri, imaginata de un artist din Seul, expusa langa un formidabil tablou semnat de Lee Ufan, marele artist al Asiei. Si cel mai exigent vizitator era satisfacut, fiindca in multitudinea de clasici ai artei moderne apareau la fiecare pas lucrari inedite, scoase de expozanti la lumina. Intr-un astfel de context, galeristii se intrec sa atraga, sa expuna ce au mai de pret. Astfel, multe galerii din New York, pe care le cunoasc bine, isi aratau o fata insolita, fiindca isi expuneau operele existente la filialele lor din Singapore, de pilda, sau Sidney. Sau altele isi prelungeau expozitiile de acasa, precum Higher Pictures, care a venit cu lucrari de Travess Smalley, artistul care a avut zilele trecute vernisajul la sediul galeriei din Madison Avenue.

Aceste combinatii dintre galerii din SUA, Europa, Asia sau America Latina erau curente, faceau parte din ceea ce se numeste Galeria continua. Adica o galerie din Los Angeles se asociaza cu una din Helsinki si, mai departe, din Istanbul. Toate marile orase ale lumii, Reykjavik, sa spunem, sau Edinburgh, au fost prezente la aceasta mare sarbatoare a artei mondiale. Mai mult, toate orasele importante ale Germaniei erau prezente, parca targul ar fi fost o filiala a lor! Iata de ce regretul ca nu intalnesc Bucuresti sau un alt nume care sa-mi aminteasca de Romania, a fost foarte mare.

In sala Media Lounge aveau loc continuu conferinte, expuneri ale specialistilor din diferite tari. Iar in Pier 92, la intrare, se aflau birourile presei internationale, o veritabila armata de ziaristi, reporteri, cameramani, care transmiteau evenimentul in toata lumea. Pana si Budapesta era nelipsita, cu Ani Molnar si Denes Farkas. Cred ca pana sa aiba si Romania un stand la un astfel de targ, e drum lung, sper sa-l apuce nepotii nostri!

E greu sa descrii ceea ce nu se poate descrie. Iata un exemplu. Imaginati-va David al lui Michelangelo. Identic? Da, cu exceptia unui picior care lipseste pana la genunchi. E un David al zilelor noastre, care a trecut probabil prin Afganistan. Dar ce spuneti de alergatorul care are un picior in fata, in pozitie de fuga, iar la piciorul din spate, sandaua este ingropata in ciment? Alaturi, il priveste un cap urias, din lemn, complet tatuat, ca un fel de totem, dar care, in loc de par, are cuie, cuie de fierarie, cu care se potcovesc caii!

Sau imagnati-va o camera alba, ermetica, din care, prin acoperis, apar si dispar diferite obiecte, pe care trebuie sa le identifici. Ele poarta diferite simboluri, puse sub genericul „Action of Consciousness”, adica Actiune de constiinta.Este efectul cameleonic al lui Xu Zhen, prezent cu un show grandios si original, care include video, instalatii, spectacole de teatru si de fotografie.

Deja arta contemporana nu se mai bazeaza pe limbajul clasic, pe ceea ce inseamna desen, ea solicita imaginatia creatorului, cat mai libera, cat mai teribila, pe care o concretizeaza cu mijloace de inalta tehnologie, un fel de „efecte speciale” ale artei plastice. Sensibilitatea privitorului asociaza socul vizual cu trairea launtrica, satisfactiile estetice fiind de ordinul foarte complex al informatiei culturale. Iar toata miscarea de azi a artei chineze a fost prezentata intr-un amplu The China Syposium, sustinut de lideri ai artei, artisti, colectionari, curatori, jurnalisti, galeristi si academicieni, eveniemnt care a starnit un interes deosebit. Vom reveni si cu alte amanunte de la The Armory Show.

Corespondenta de la New York

Grafica - Ion Măldărescu

footer