Revista Art-emis
PDF Imprimare Email
Vasile Duma   
Vineri, 18 Mai 2012 07:07
Tinere?e f?r? batrāne?eUnul dintre cele mai īntālnite motive īn basmele noastre populare este cel al c?l?toriei eroului īn ?inuturi īndep?rtate, necunoscute, fie pentru īmplinirea destinului (vezi „Tinere?e f?r? b?trāne?e ?i via?? f?r? de moarte"), fie pentru aflarea ?i pedepsirea unor r?uf?c?tori, (vezi „Prāslea cel Voinic ?i merele de aur" ). T?rāmul cel?lalt, cum este numit adesea un astfel de ?inut, nu are nimic de-a face cu lumea cealalt?, comun? tuturor religiilor, locul unde s?l??luiesc sufletele oamenilor dup? moarte. C?l?toria lui Prāslea pe t?rāmul cel?lalt nu seam?n? deloc cu a lui Ulise īn Hades sau cu a lui Dante īn Infernul cre?tin. Ajungānd pe t?rāmul cel?lat, Prāslea nu īntālne?te pe niciunul dintre cei pleca?i din via??, membri ai familiei sau cunoscu?i, care s?-i īmp?rt??easc? din experien?a lor ?i eventual s?-l pun? īn gard? īn vederea īncerc?rilor prin care avea s? treac?. G?se?te, īn schimb, trei fete de īmp?rat, la fel de reale ca ?i el, pe care le elibereaza din captivitate, cu cea mic? c?s?torindu-se īn cele din urm?. T?rāmul cel?lalt este, īnainte de toate, un ?inut cu totul deosebit de al nostru: „Prāslea ajunse pe t?rāmul cel?lalt, se uit? cu sfial? īn toate p?r?ile, ?i cu mare mirare v?zu toate lucrurile schimbate: p?māntul, florile, copacii, lighioni altfel f?ptuite erau p-acolo." Chiar ?i cei care st?pānesc aceste locuri sunt altfel decāt noi: „ce fel de oameni sunt zmeii aceia ?i dac? sunt voinici", o īntreab? Prāslea pe una dintre fetele de īmp?rat. Personaje frecvente īn basmele noastre, zmeii sunt fiin?e īnzestrate cu tr?s?turi omene?ti, care vin din alt? lume, unde ī?i au s?la?ul, fiin?e rele īn sensul c? urm?resc s? fac? r?u oamenilor (fur? bunuri, r?pesc fete cu care vor s? se c?s?toreasc?, etc.), dar cam redu?i la minte, fiindc? nu au acea abilitate de a recurge la ?iretlicuri, fiind, de aceea, īntotdeauna īnvin?i de oameni, de?i for?a lor fizic? este net superioar? acestora. T?rāmul cel?lat se g?se?te dincolo de o pustietate ?i trecerea din t?rāmul nostru īn cel?lat se face printr-o groap? („ocolir? īmpregiurul pr?pastiei"), un fel de „gaur? de vierme" din teoriile cosmologice cele mai recente, prin care eroul nostru coboar? pe o frānghie, aceasta fiind folosit? ?i pentru a scoate fetele de īmp?rat r?pite de zmei ?i eliberate de Prāslea. Cānd frānghia nu mai poate fi folosit? datorit? tic?lo?iei fra?ilor s?i, Prāslea g?se?te un mijloc mai performant pentru a ie?i, zburānd pe aripile unui zgripsor, alt? fiin?? neobi?nuit? de pe t?rāmul cel?lalt.

Trecerea de pe t?rāmul nostru īn cel?lalt nu produce modific?ri temporale īn desf??urarea evenimentelor, a?a cum se īntāmpl? īn basmul „Tinere?e f?r? b?trāne?e ?i via?? f?r? de moarte", unde, o dat? cu trecerea din spa?iul profan īn cel sacru, se produce ?i o trecere dintr-o dimensiune a timpului īn alta (practic, timpul, a?a cum īl percepem īn via?a de zi cu zi, este aproape abolit, iar drumul īnapoi īnseamn? degradarea biologic? a eroului ?i moartea). Pe t?rāmul cel?lalt, timpul se scurge la fel ca pe t?rāmul nostru, astfel īncāt Prāslea nu īntāmpin? nicio problem? din acest punct de vedere la īntoarcerea acas?. G?se?te palatul p?rin?ilor s?i neschimbat, mai mult, ace?tia sunt īnc? īn via??, la fel ?i fra?ii s?i, dar ?i fetele de īmp?rat, cea mic? nutrind n?dejdea c? salvatorul ei se va īntoarce. Poate fi socotit „t?rāmul cel?lalt" un „univers paralel", a?a cum īncearc? unii dintre cosmologii contemporani s?-l schi?eze? S? fi intuit omul simplu existen?a lui sau este vorba doar de un produs al imagina?iei, generat de logica basmului, care cere nararea unor īntāmpl?ri cu totul ie?ite din comun? Cert este faptul c?, īn acest punct, povestitorul din basm se īntālne?te cu omul de ?tiin??: ambii lucreaz? doar cu imagina?ia, ambii vorbesc despre acela?i lucru, fiecare folosind limbajul specific. Īn timp ce omul de ?tiin?? īncearc? s? ne conving? de existen?a unui univers paralel (sau a mai multor universuri), aducānd argumente pe care ?tiin?a i le pune la dispozi?ie stimulāndu-ne curiozitatea, povestitorul ne introduce efectiv īntr-un astfel de univers, ne poart? pe meleaguri necunoscute, ne īnf??i?eaz? īntr-un mod admirabil fiin?e ?i lucruri nemaiīntālnite, dar ?i confruntarea pe via?? ?i pe moarte dintre cele dou? lumi. Citind basmul „Prāslea cel Voinic ?i merele de aur" īl īnso?im pe eroul nostru pe t?rāmul cel?lalt, ne bucur?m īmpreun? cu el de reu?itele sale ?i ne sim?im u?ura?i cānd īnvinge ?i ultimul obstacol, recā?tigānd locul pe care īl merit? pe t?rāmul nostru, din care a lipsit o vreme. Sentimentul c? locul omului este aici pe p?māntul unde s-a n?scut, unde īi sunt īnainta?ii si unde vor tr?i urma?ii, ?i nu īn alt? parte pe unde l-ar putea purta vitregiile vie?ii, d? basmului o semnifica?ie deosebit?. Umanitatea lui Prāslea const? nu īn faptul c? īnvinge zmeii, ci c? alege s? tr?iasc? īn lumea sa, lucru īnt?rit ?i de dorin?a fetelor de īmp?rat r?pite de zmei de a se īntoarce pe t?rāmul nostru, refuzānd totodat? s? se c?s?toreasc? cu cineva care apar?ine altei lumi. Aici basmul se desparte de ?tiin??: eroul basmului nu ajunge pe t?rāmul cel?lalt din dorin?a de a cuceri spa?iul, nici m?car din dorin?a de cunoa?tere. El merge acolo mānat de o datorie sau ajunge din īntāmplare. Astronautul, eroul c?l?toriilor īn spa?iul cosmic, are misiunea precis? de a explora, de a culege informa?ii noi, care apoi s? permit? oamenilor s?-?i continue aventura cunoa?terii. Astronautul este un explorator, eroul din basm seam?n? mai degrab? cu cavalerii medievali: lupt? īmpotriva unor du?mani care atenteaz?, īntr-un fel sau altul, la lumea sa, elibereaz? domni?e din captivitate ?i restabilie?te echilibrul social care a fost zdruncinat, fiind īntruchiparea frumosului, a binelui ?i a drept??ii. footer