Revista Art-emis
PDF Imprimare Email
Ion Maldarescu   
Duminică, 05 Februarie 2012 00:11
Vān?torul de tancuri Pe parcursul opera?iilor desf??urate pe frontul antisovietic, trupele de blindate au cunoscut mai multe transform?ri, atāt structurale, cāt ?i ca dotare. La 28 octombrie 1943 a fost promulgat? legea pentru reorganizarea for?elor armate, care prevedea, printre altele, ?i organizarea trupelor de tancuri. Īn urma acesteia a fost īnfiin?at Comandamentul Trupelor Motomecanizate, organism pentru coordonarea ?i conducerea trupelor motomecanizate din Armata Romān? ?i o dublur? a Diviziei 1 blindat?, dotat? cu tehnic? de lupt? de provenien?? german?: tunuri de asalt ?i autoblindate. Concomitent, s-a īncercat fabricarea unor vehicule blindate īn Romānia. Mare?alul Ion Antonescu credea īn mod realist c? slaba ap?rare anti-tanc a trupelor romāne?ti, impunea m?suri radicale de īmbun?t??ire. Īn luna decembrie 1942, la cererea sa, a fost demarat? proiectarea, īn vederea producerii de c?tre industria autohton?, a unui vān?tor de tancuri u?or, foarte mobil ?i cu mare putere de foc. Ini?ial, vehiculul a fost realizat la uzinele Malaxa. Important? contribu?ie romāneasc? adus? la evolu?ia vehiculelor blindate pe ?enile, carul de lupt?, „Mare?al", a fost rezultatul unei concep?ii revolu?ionare romāne?ti. Ini?ial, ?asiul tancului sovietic u?or, T-60, capturat, a fost adaptat pentru a putea fi compatibil cu tunul Putilov-Obuhov M 1904-1930, de 122mm L-12 (tot sovietic ?i tot de captur?), suplimentānd puterea de foc cu o mitraliera coaxial? de 7,92mm ZB HMG. Neavānd turel? - solu?ie absolut nou? ?i original? la acea vreme - partea superioar? a era protejat? prin īmbinarea a patru pl?ci trapezoidale din o?el. Prototipul cu denumirea M-00 a fost testat īn anul 1943, rezultatele ob?inute fiind favorabile finaliz?rii proiectului. Dup? scurt timp au fost realizate prototipurile īmbun?t??ite M-01, M-02 ?i M-03, ultimul avānd ?asiul mai lung cu 43,2 cm ?i mai lat cu 13,4 cm, decāt M-00. Modelul ini?ial avea blindajul p?r?ii superioare sudat, iar structura interioar? era īnt?rit? prin compartimentare, m?rindu-se astfel robuste?ea vehiculului. Tunul folosea o lovitura cumulativ?, de tipul Hohllandung, creat? special. Pe timpul derul?rii proiectului, industria romāneasc? a creat un tun anti-tanc foarte reu?it - Re?i?a M1943 - de 75mm, care a fost montat pe „Mare?al", mult mai performant decāt tunul sovietic. S-a renun?at la comanda ini?ial? a celor 1000 de motoare Hotchkiss de 120c.p., din Fran?a, preferin?ele orientāndu-se spre motorul Diesel german de 220c.p., mult mai performant. Au fost achizi?ionate ma?inile-unelte, necesare fabrica?iei, iar īn noiembrie 1943 au īnceput preg?tirile pentru lansarea produc?iei de serie. Germanii au fost foarte interesa?i de proiect, pe care l-au urm?rit īndeaproape, contribuind cu piese ?i subansamble, care nu puteau fi produse īn Romānia. Au fost impresiona?i de mobilitatea acestuia ?i de viabilitatea proiectului absolut original, de inteligen?a ?i ingeniozitatea proiectan?ilor ?i inginerilor romāni, care au f?cut tot ceea ce a fost posibil, pentru a nu depinde de furnizori str?ini. Ultimul model experimental, M-05, utiliza componente de fabrica?ie romāneasc?, abandonānd definitiv modelul ini?ial, T-60. Singurele componente din import - majoritatea aduse din Germania - erau: motorul, cutia de transmisie, ?enilele C.K.D., aparatul de radio emisie-recep?ie ?i o mare parte a dispozitivului optic de ochire, acestaurmānd s? fie fabricat la I.O.R.
Vān?tor de care blindate S-a hot?rāt producerea a 1.000 de care de lupt? „Mare?al", demarāndu-se simultan ?i antrenamentul echipajelor. Vān?torul de tancuri urma s? intre īn dotarea Regimentului 2 - Care de Lupta (32 de batalioane AT, fiecare cu cāte 30 de unit??i de lupt?). Īn premier? romāneasc?, la fabricarea acestor blindate urma s? fie folosit cimentul antimagnetic ?i schema de camuflaj multicolor. Īn urma actului tr?d?rii de la 23 august 1944 ?i a dezastrului care a urmat dup? ocuparea ??rii de c?tre sovietici, ace?tia au confiscat tot ce cuprindea proiectul „Mare?al": proiectul revolu?ionar de excep?ie al echipei de ingineri ?i proiectan?i romāni, planuri, utilaje, dispozitive, prototipuri - inclusiv seria „0", aflat? pe linia de fabrica?ie - ?i care urma s? intre īn dotarea Armatei Romāne īn luna noiembrie a aceluia?i an. Germanii au continuat proiectul „Mare?al", l-au dezvoltat ?i au fabricat vehiculul blindat german, redenumindu-l „Hertzer".

Note bibliografice:
- Scafes C., ?erb?nescu H., Scafes I., Andonie C., Danila I., Avram R. - Armata Romān? 1941-1945, Editura R.A.I., 1996
- Dumitru I. - Tancuri īn Fl?c?ri, Nemira, 1999
- Du?u A., Dobre F., Loghin L. - Armata Romāna īn Al Doilea R?zboi Mondial (1941-1945) footer