Revista Art-emis
PDF Imprimare Email
Maria Diana Popescu   
SĆ¢mbătă, 26 Noiembrie 2011 00:09

Maria Diana Popescu - iarna

 

S?rb?toarea Sfīntului Andrei este ultima din calendarul toamnei ?i prima din alaiul s?rb?torilor cre?tine de iarn?. Apostolul Andrei, primul Evanghelist venit pe teritoriul geto-dacilor īn misiunea de cre?tinare a neamurilor, īnscris de Sfīntul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romāne īn calendarul bisericesc, a fost proclamat „Ocrotitorul Romāniei” īn 1997. Martirizat īn anul 60, a fost r?stignit la Petras, līng? Corint, cu capul īn jos, pe o cruce īn forma de X. Perpetuate de-a lungul vremii, de numele sfīntului sīnt legate o serie de tradi?ii religioase, dar ?i obiceiuri ?i credin?e laice, provenite de la s?rb?torile tracilor, ale romanilor ?i dacilor. Īnc? din cele mai vechi timpuri imagina?ia romānilor a n?scut legende ?i supersti?ii, pove?ti cu strigoi, moroi, pricolici sau fiin?e nep?mīntene malefice, obiceiuri care se respect? ?i azi īn unele zone ale ??rii. „Sīntandrei“ sau personificarea lupului, a fost o divinitate geto-dac? peste care cre?tinii au suprapus imaginea Apostolului Andrei, Cel Īntīi chemat, care s-a bucurat de mult respect īn fa?a divinit??ii precre?tine, numele zeului uzurpat, pierzīndu-se īn negura timpului.

Tradi?ia spune c? īn ajunul Sfīntului Andrei trebuie s? respect?m urm?toarele:

- Nu se pleac? la drum lung, nu se īmprumut? nimic din cas? sau din curte, nu se d? nici de poman?, altfel īn anul viitor vom avea parte de pagub?. Nu se m?tur?, nu se d? gunoiul sau cenu?a afar? din cas?, nu se coase, nu se toarce, nu se īmplete?te līn?, nu trebuie s? ne piept?n?m, nu se lucreaz? īn cas? sau īn curte. F?cīndu-se semnul crucii, se unge cu usturoi poarta, ferestrele, u?ile, clan?ele, hornurile, sc?rile, boii ?i vacile la coarne, cle?tele, mobila ?i toporul. La ?ar? se astup? hornul sobei, fereastra ?i pragul u?ilor, pentru a īndep?rta strigoii. Se consum? usturoi, se unge cu el pe frunte, pe piept, pe spate, pe la īncheieturile trupului. Pentru ca spiritele rele s? nu se cuib?reasc? īn cas?, toate oalele ?i c?nile trebuie īntoarse cu gura īn jos. Sīnt cunoscute de asemenea, din diferite zone ale ??rii, practici de previziune meteorologic? pentru anul care va veni, utilizīndu-se 12 cepe aferente fiec?rei luni ale anului, puse la loc sigur ?i l?sate pīn? la Cr?ciun. Cepele care s-au stricat indic? lunile ploioase ale anului. Cele īncol?ite profe?esc luni favorabile rodului.

Multe ritualuri se fac pentru atragerea iubirii: fetele pun sub pern? un fir de busuioc sfin?it, iar īn vis va ap?rea iubitul. La miezul nop?ii, īn camera īntunecoas?, īntre dou? oglinzi, cu dou? lumīn?ri aprinse īn mīini, privi?i īn oglinda din fa?? pentru a vedea imaginea iubitului reflectat? īn oglinda din spate. Tot īn ajunul Sfīntului Andrei, cei ai casei pun grīu la īncol?it. Dac? pīn? īn seara Anului Nou grīul va cre?te īnalt ?i frumos, anul viitor va fi īmbel?ugat. Se preg?tesc bucate cu mult usturoi, se pune un ram de m?r īn ap?, iar dac? īnflore?te pan? la Sfīntul Vasile, este semn c? anul urm?tor va fi un an rodnic. Īn plus, peste 150 000 de romāni poart? numele sfīnt ?i ī?i s?rb?toresc onomastica. Pe līng? aceste pline de frumuse?e tradi?ii, romānii merg la biseric? s? cinsteasc? pe Cel care a urmat ?i a īnso?it pe Mīntuitorul nostru Iisus, pe drumurile ??rii Sfinte, Cel care a fost martor al faptelor minunate s?vīr?ite de Domnul ?i, mai presus de toate, a v?zut patimile Domnului, a plīns moartea Lui ?i s-a īnt?rit īn credin?? prin bucuria Īnvierii Sale.

Poetul romān Vasile Alecsandri red? īn poezia „Noaptea Sfāntului Andrei, Ia?i, 1857 , semnele evidente ale unui haos īn mi?care, culminīnd cu Noaptea strigoilor, o noapte de spaim?, cīnd ordinea se deterioreaz?, spiritele mor?ilor ies din morminte ?i se lupt? la r?scruci de drumuri cu strigoii vii. Legenda spune c? ace?tia fur? din gospod?riile oamenilor limbile de la meli??, coasele, furcile, pe care le folosesc īn lupt? pīn? la cīntatul coco?ilor, cīnd dimensiunea ?i spa?iul p?mīntean se purific?, spiritele mor?ilor se īntorc īn mormīnt, sufletele strigoilor revin īn trupurile ?i īn paturile p?r?site f?r? s? ?tie. Se spune din popor, c? a doua zi se pot depista strigoii vii dup? r?nile de pe fa??, c?p?tate īn timpul luptei din noaptea Sfīntului Andrei.

„Iat?-l, iat? Satan vine/ R?zb?tānd prin verzi lumine,/ Pe-un fulger str?lucitor./ Umbre, st?fii despletite,/ Cucuveici, Iele zburlite,/ ?i Rusaliile pocite/ Īl urmeaz? ca un nor./ Voi cu suflete curate/ Cu credin?i nestr?mutate,/ Oameni buni, femei, copii,/ Voi cre?tinelor popoare,/ Face?i cruci māntuitoare,/ C?ci e noaptea-ngrozitoare,/ Noaptea Sfāntului Andrei...”

 


footer