Revista Art-emis
Pilo?ii militari ai Turciei, la fel de lipsiti de onoare ca ISIS? PDF Imprimare Email
Valentin Vasilescu   
Miercuri, 25 Noiembrie 2015 23:25

Avion rusesc doborāt in SiriaAvionul rusesc Su-24 a fost doborīt īn teritoriul sirian la 1 km de grani?a, de un avion F-16 C turcesc, cu o rachet? aer-aer AIM-120 AMRAAM, cu raz? de ac?iune dincolo de raz? vizual? (70-105 km ). Doborīrea a avut loc dup? ce Su-24 ?i-a īndeplinit misiunea de bombardament, asupra unor ?inte terestre din guvernoratul Latakia din Siria ?i se īntorcea la baza aerian? Hmeimim. Īn acest caz, legile interna?ionale privind spa?iul aerian ?i tratatele interna?ionale pe care Turcia le-a ratificat, au fost īnc?lcate īn mod grosolan. Una din situa?iile īn care se consider? c? o aeronav? utilizeaz? neautorizat spa?iul aerian al unui stat semnatar al Conve?iei de la Chicago, este intrarea īn spa?iul aerian, al al acestui stat, f?r? a avea autorizarea dat? de organele īn drept (autoritatea aeronautic? civil? pentru aeronavele civile ?i ministerul Ap?r?rii pentru cele militare). Īn acest caz se monitorizeaz? de la sol pozi?ia aeronavei, īncercīnd identificarea acesteia ?i stabilirea leg?turii radio pentru transmiterea informa?iilor ?i dispozittilor c?tre echipajul aeronavei. Īn cazul imposibilit??ii stabilirii leg?turii radio cu aeronava care continu? s? utilizeze neautorizat spa?iul aerian al unui stat sau īn cazul īn care echipajul nu execut? dispoztiile, primite de la organele de trafic aerian, urmeaz? interceptarea acesteia, cu aeronave militare. Scopul intercept?rii este identificarea vizual? a aeronavei care utilizeaz? neautorizat spa?iul aerian, dirijarea ?i īnso?irea acesteia īn afar? spa?iului aerian, al statului respectiv. Dac? ?i dup? ce s-au parcurs ace?ti pa?i, aeronava refuz? intrarea īn legalitate, avioanele de interceptare pot execut? foc de avertisment, īmpotriva aeronavei care utilizeaz? neautorizat spa?iul aerian, al unui stat. Focul de avertisment se execut? exclusiv cu armamentul artileristic (īn cazul F-16 turcesc cu tunul de bord M61A1-Vulcan, cal. 20mm) pentru aten?ionarea echipajului aeronavei care utilizeaz? neautorizat spa?iul aerian, f?r? c? aceast? s? fie lovit?. Dac? ?i dup? executarea focului de avertisment, echipajul aeronavei refuz? intrarea īn legalitate, adic? schimbarea direc?iei de zbor pentru a ie?i din spa?iul aerian, īn care nu este autorizat?, avioanele militare interceptoare execut? foc de nimicire. Pe scurt, aeronavele care īncalc? spa?iul aerian al unui stat, sunt identificate vizual ?i escortate īn afar? acestuia, de avioane de vīn?toare. Doar cīnd nu se supun ?i prezint? un pericol iminent, atunci se ia decizia doborīrii lor. Pe īntreg zborul, avionul rusesc s-a aflat doar 10-20 secunde īn spa?iul aerian al Turciei, īntr-o zona muntoas?, unde grani?a are multe sinuozit??i ?i este greu de reperat vizual, de la mare īn?l?ime. Din imaginile radarelor avia?iei turce se observ? c? avionul Su-24 rusesc a zburat paralel cu grani?a turco-sirian?, neexistīnd nicio inten?ie de p?trundere frontal, īn adīncimea spa?iului aerian al Turciei ?i c? īn momentului decol?rii avioanelor de vīn?toare turce?ti, avionul rusesc Su-24 lansase bombele din grinzile de pe aripi ?i era neīnarmat. Īn imagine, linia ro?ie este traiectoria avionului Su-24, linia gri arat? evolu?ia avioanelor de interceptare F-16 C turce?ti. Grani?a Siriei cu Turcia fiind colorat? īn albastru.

Ca fost pilot de vīn?toare pot spune c? īntre pilo?ii militari, indiferent c?ror ??ri sau tratate apar?in, exist? īntotdeauna un spirit cavaleresc, solidaritate ?i respect reciproc. Pilotul turc care a doborīt acest avion Su-24 rusesc este un la?. El n-a executat identificarea vizual? a avionului rusesc ?i n-a executat focul de avertisment cu tunul de bord. Dup? manevra de urcare la īn?l?imea de la care radarul avea b?taie maxim?, pilotul turc a īncadrat avionul rusesc (aflat la cel mai probabil la 60 km) ?i a lansat rachet? AIM-120 AMRAAM. Un adev?rat pilot de vīn?toare n-ar fi doborīt niciodat? un avion inferior ?i neīnarmat, care nu evolua pe drumul de īntīlnire cu el, ci perpendicular, de la stīng? la dreapta ?i nu reprezenta nicio amenin?are pentru Turcia. Profitīnd de sl?biciunea autorit??ilor siriene, confruntate cu un r?zboi civil, īn iunie 2012, Turcia a mutat unilateral grani?a turco-sirian? cu 8 km la sud, īn teritoriul Siriei. Motivīnd aceast? revizuire ilicit?, prin necesitatea unui spa?iu tampon prin intermediul c?ruia, teritoriul Turciei s? fie mai bine aparat de infiltarea terori?tilor islami?ti care ac?ioneaz? īn Siria. Modificarea de grani?a a Turciei, nerecunoscut? de O.N.U., a fost acceptat? tacit de alia?ii ei din N.A.T.O. (S.U.A., Spania, Olanda, Germania) care ?i-au trimis baterii de rachete AA Patriot īn sudul Turciei, pentru a acoperi aceast? zona tampon. Plecīnd de la aceast? ocupare abuziv? de c?tre Turcia a unei p?r?i din teritoriul Siriei, m? īntreb dac? doborīrea avionul rusesc Su-24 care evolua exact īn acest spa?iu tampon, nu a fost o provocare pl?nuit? minu?ios de pe?edintele Erdogan? Cu scopul de a angrena N.A.T.O. īntr-o confruntare militar? cu Rusia.

footer