Revista Art-emis
Piloţii militari ai Turciei, la fel de lipsiti de onoare ca ISIS? PDF Imprimare Email
Valentin Vasilescu   
Miercuri, 25 Noiembrie 2015 23:25

Avion rusesc doborât in SiriaAvionul rusesc Su-24 a fost doborît în teritoriul sirian la 1 km de graniţa, de un avion F-16 C turcesc, cu o rachetă aer-aer AIM-120 AMRAAM, cu rază de acţiune dincolo de rază vizuală (70-105 km ). Doborîrea a avut loc după ce Su-24 şi-a îndeplinit misiunea de bombardament, asupra unor ţinte terestre din guvernoratul Latakia din Siria şi se întorcea la baza aeriană Hmeimim. În acest caz, legile internaţionale privind spaţiul aerian şi tratatele internaţionale pe care Turcia le-a ratificat, au fost încălcate în mod grosolan. Una din situaţiile în care se consideră că o aeronavă utilizează neautorizat spaţiul aerian al unui stat semnatar al Conveţiei de la Chicago, este intrarea în spaţiul aerian, al al acestui stat, fără a avea autorizarea dată de organele în drept (autoritatea aeronautică civilă pentru aeronavele civile şi ministerul Apărării pentru cele militare). În acest caz se monitorizează de la sol poziţia aeronavei, încercînd identificarea acesteia şi stabilirea legăturii radio pentru transmiterea informaţiilor şi dispozittilor către echipajul aeronavei. În cazul imposibilităţii stabilirii legăturii radio cu aeronava care continuă să utilizeze neautorizat spaţiul aerian al unui stat sau în cazul în care echipajul nu execută dispoztiile, primite de la organele de trafic aerian, urmează interceptarea acesteia, cu aeronave militare. Scopul interceptării este identificarea vizuală a aeronavei care utilizează neautorizat spaţiul aerian, dirijarea şi însoţirea acesteia în afară spaţiului aerian, al statului respectiv. Dacă şi după ce s-au parcurs aceşti paşi, aeronava refuză intrarea în legalitate, avioanele de interceptare pot execută foc de avertisment, împotriva aeronavei care utilizează neautorizat spaţiul aerian, al unui stat. Focul de avertisment se execută exclusiv cu armamentul artileristic (în cazul F-16 turcesc cu tunul de bord M61A1-Vulcan, cal. 20mm) pentru atenţionarea echipajului aeronavei care utilizează neautorizat spaţiul aerian, fără că această să fie lovită. Dacă şi după executarea focului de avertisment, echipajul aeronavei refuză intrarea în legalitate, adică schimbarea direcţiei de zbor pentru a ieşi din spaţiul aerian, în care nu este autorizată, avioanele militare interceptoare execută foc de nimicire. Pe scurt, aeronavele care încalcă spaţiul aerian al unui stat, sunt identificate vizual şi escortate în afară acestuia, de avioane de vînătoare. Doar cînd nu se supun şi prezintă un pericol iminent, atunci se ia decizia doborîrii lor. Pe întreg zborul, avionul rusesc s-a aflat doar 10-20 secunde în spaţiul aerian al Turciei, într-o zona muntoasă, unde graniţa are multe sinuozităţi şi este greu de reperat vizual, de la mare înălţime. Din imaginile radarelor aviaţiei turce se observă că avionul Su-24 rusesc a zburat paralel cu graniţa turco-siriană, neexistînd nicio intenţie de pătrundere frontal, în adîncimea spaţiului aerian al Turciei şi că în momentului decolării avioanelor de vînătoare turceşti, avionul rusesc Su-24 lansase bombele din grinzile de pe aripi şi era neînarmat. În imagine, linia roşie este traiectoria avionului Su-24, linia gri arată evoluţia avioanelor de interceptare F-16 C turceşti. Graniţa Siriei cu Turcia fiind colorată în albastru.

Ca fost pilot de vînătoare pot spune că între piloţii militari, indiferent căror ţări sau tratate aparţin, există întotdeauna un spirit cavaleresc, solidaritate şi respect reciproc. Pilotul turc care a doborît acest avion Su-24 rusesc este un laş. El n-a executat identificarea vizuală a avionului rusesc şi n-a executat focul de avertisment cu tunul de bord. După manevra de urcare la înălţimea de la care radarul avea bătaie maximă, pilotul turc a încadrat avionul rusesc (aflat la cel mai probabil la 60 km) şi a lansat rachetă AIM-120 AMRAAM. Un adevărat pilot de vînătoare n-ar fi doborît niciodată un avion inferior şi neînarmat, care nu evolua pe drumul de întîlnire cu el, ci perpendicular, de la stîngă la dreapta şi nu reprezenta nicio ameninţare pentru Turcia. Profitînd de slăbiciunea autorităţilor siriene, confruntate cu un război civil, în iunie 2012, Turcia a mutat unilateral graniţa turco-siriană cu 8 km la sud, în teritoriul Siriei. Motivînd această revizuire ilicită, prin necesitatea unui spaţiu tampon prin intermediul căruia, teritoriul Turciei să fie mai bine aparat de infiltarea teroriştilor islamişti care acţionează în Siria. Modificarea de graniţa a Turciei, nerecunoscută de O.N.U., a fost acceptată tacit de aliaţii ei din N.A.T.O. (S.U.A., Spania, Olanda, Germania) care şi-au trimis baterii de rachete AA Patriot în sudul Turciei, pentru a acoperi această zona tampon. Plecînd de la această ocupare abuzivă de către Turcia a unei părţi din teritoriul Siriei, mă întreb dacă doborîrea avionul rusesc Su-24 care evolua exact în acest spaţiu tampon, nu a fost o provocare plănuită minuţios de peşedintele Erdogan? Cu scopul de a angrena N.A.T.O. într-o confruntare militară cu Rusia.

footer