Revista Art-emis
M?r?i?orul PDF Imprimare Email
Maria Diana Popescu   
Duminică, 27 Februarie 2011 22:50
MartisorPīn? īn anul 153 ī.Hr., 1 Martie era ziua echinoc?iului de prim?var? ?i īnceputul anului pentru multe civiliza?ii, printre care ?i romanii. Īn zilele noastre, acest simbol al prim?verii a devenit o mic? afacere, o produc?ie de serie mic?, dar ?i un prilej de bucurie, care ī?i p?streaz? cota de sensibilitate ?i de frumuse?e. Simeon Florea Marian, folclorist ?i etnograf romān de prestigiu, preot, membru titular al Academiei Romāne, īn lucrarea „S?rb?torile la romani" aminte?te: „scopul leg?rii sau punerii m?r?i?orului la gātul sau māinile copiilor este ca acei copii c?rora li s-a pus ?i-l poart? s? aib? noroc īn decursul anului, s? fie deplin s?n?to?i ?i cura?i ca argintul cu venirea prim?verii, ?i peste var? s? nu-i apuce ?i scuture frigurile. M?r?i?orul era mai demult un dar ce-l dau nu numai p?rin?ii fiilor lor, ca īn ziua de azi, ci un dar care ?i-l trimiteau romānii unul altuia la 1 martie". Din aceea?i surs? afl?m c? la venirea prim?verii oamenii legau pomii cu funii albe ?i ro?ii, care aveau rolul de a alunga duhurile rele; m?r?i?orul era purtat cu demnitate de c?tre membrii societ??ii tradi?ionale, evitīnd comportamentele rele īn timp ce acest simbol īi īmpodobeau. La īnceput m?r?i?oarele erau oferite numai copiilor, apoi, de c?tre to?i, tuturor. Mai īntīi a fost moned? de aur legat? de fir ro?u ?i alb care se purta pīn? īnfloreau copacii, moment īn care firul era legat de ramura unui pom, iar cu banul fetele ī?i cump?rau brīnz?, pentru a avea, se spune, tenul alb ?i curat tot anul. Īn Bucovina, fetele erau cele care ofereau fl?c?ilor din sat un m?r?i?or īn ziua de 1 Martie, obicei p?strat ?i azi.

Unul din cele patru mituri importante ale poporul romān, cel al „Babei Dochia", se afl? īn strīns? leg?tur? cu data de 1 Martie ?i cu obiceiul m?r?i?orului. Legenda spune c? firul m?r?i?orului ar fi fost tors de Baba Dochia, o veche zeitate agrar?, care moare ?i rena?te la echinoc?iul de prim?var?. Īn calendarul ortodox, 1 martie este ziua cuvioasei muceni?e Evdochia, o femeie martir, numit? ?i Dochia. Descoperirile arheologice din Schela Cladovei, o a?ezare preistoric? veche de opt mii de ani, au dat la iveal? ?iraguri de pietricele de rīu vopsite īn alb ?i ro?u. Potrivit cercet?torilor, micile pietre erau īn?irate pe a?? ?i se purtau la gīt, cele dou? culori simbolizīnd geneza ?i rena?terea vie?ii. Se poveste?te la romāni c? m?r?i?orul este „funia anului", īmpletit? din s?pt?mīnile ?i lunile celor dou? anotimpuri str?vechi ale calendarului popular - vara ?i iarna, simbolizate prin ?nurul alb-ro?u al m?r?i?orului. La geto-daci anul nou īncepea la 1 martie. Martie, Martius, „Luna zeului Marte", cum era denumit?, se respecta ca fiind prima lun? a anului calendaristic. De aici ?i numele lunilor: septembrie - luna a ?aptea, octombrie - a opta, decembrie - a zecea. Calendarul popular la geto-daci avea dou? anotimpuri: vara ?i iarna. Martisorul casei - Trifoi norocosM?r?i?orul oferit odat? cu īnceperea anului nou la 1 Martie, īmpreun? cu ur?ri de s?n?tate, dragoste, bucurie ?i ani mul?i, era considerat un talisman aduc?tor de noroc, cu o putere magic? ?i de protec?ie asupra celui ce īl purta.

Īmpletirea celor dou? culori a fost preluat? īn timp ?i folosit? la popularul brad de nunt?, la steagul c?lu?arilor, bradul de la sīmbra oilor, la realizarea costumele populare, īn numeroase alte obiceiuri p?strate pīn? azi. Cu timpul, 1 Martie a devenit s?rb?toare tradi?ional?, un binevenit prilej de cinstire a femeii. Ulterior, i s-a ad?ugat ziua de 8 Martie, dedicat? cu prec?dere femeii. Bazele s?rb?torii au fost puse de c?tre militanta comunist?, Clara Zetkin, din Wiederau, Saxonia. Aceasta a lansat ideea unei zile a femeii la Conferin?a Interna?ional? a Femeilor Socialiste, de la Copenhaga, din anul 1910. A fost aleas? aceast? zi, pentru c? tocmai īn ziua cu pricina avusese loc la New York, īn anul 1857, o importat? lupt? de clas?, o lupt? de protest a ?es?toarelor care revendicau abolirea valorilor tradi?ionale ?i a celor religioase, „īn spiritul ateo-materialist al stīngii revolu?ionare" (ups!).

Numele de m?r?i?or, la fel ca ?i numele zilei de mar?i ?i al lunii martie, ī?i iau īnc?rc?tura simbolic? de la numele planetei Marte, personificat? de zeul Marte, zeu al r?zboiului. footer